2022/2023 BA-BINTO2063U Virksomhedens økonomiske styring (1): Virksomhedens grundlæggende beslutningssituationer
English Title | |
Business Economics (1): Managerial Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-05-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dette første økonomiske fag på HA(IT)-studiet skaber en forståelse for virksomhedens beslutningssituationer, samt for et erhvervsøkonomisk begrebsapparat til anvendelse i forbindelse med virksomheders beslutningstagen. Det erhvervsøkonomiske begrebsapparat der opbygges i løbet af faget, medvirker til dannelsen af en grundlæggende økonomisk forståelse for ideelle og rationelle informationsbehandlings- og beslutningsmetoder i virksomheder. Begrebsapparatet er overvejende opbygget af beslutningsmodeller baseret på nødvendige, simplificerende forudsætninger. Dette begrebsapparat føres videre i flere af de økonomiske fag på HA-IT-uddannelsen (VØS-fagene), idet der teoretisk elaboreres videre på grundlag heraf. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ud over forelæsningerne, der danner grundstammen
i undervisningen, lægges der op til løsningen af et stort antal
øvelsesopgaver. De studerende vil herigennem blive trænet i at
analysere konkrete beslutningssituationer og anvende
beregningsmodeller til løsning af disse. Samtidig trænes de
studerendes evne til at vurdere teoriers forudsætninger og
anvendelighed. Sidstnævnte, at opøve evnen til at vurdere teoriers
forudsætninger og anvendelighed ved tilstedeværelsesundervisningen,
vil også i et vist omfang blive understøttet af fagets brug af
blended learning, hvor videoer, quizzer mm. er tilgængelige
undervisningsmæssige supplerende tiltag for at maksimere
indlæringen.
Under kurset vil Canvas blive anvendt til at strukturere faget i almindelighed, til at kommunikere til de studerende samt til distribution af undervisningsmateriale - herunder quizzer, videoer mm. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samtidig med at forelæsningerne lægger op til dialog, får de studerende en omfattende, individuel feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren og øvelseslærerne under øvelsestimerne. Det store antal øvelsesopgaver giver rig lejlighed til at give grupperne samt de enkelte studerende svar på spørgsmål, standpunktsbedømmelse og feedback omkring løsningen af de stillede opgaver, ligesom de fælles gennemgange af opgaverne benyttes til at tilbagemelde på generelle samt specifikke faldgruber. På denne måde får den/de studerende svar på hvorfor og hvordan de enkelte svar har været rigtige/forkerte. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semestret starter.
Sider i alt: Ca. 750.
De studerende skal anskaffe Hirschey, Bentzen & Scheiby-bogen. |