2022/2023 BA-BJURO2032U Metodologi, Videnskabsteori og Indre Markedsprojekt
English Title | |
Research method, theory and internal market projekt |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Læringsmål for Indre Markedsprojekt er opstillet
i to aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af arbejdet
dermed, det andet vedrører de elementer som Projektet skal bestå
af:
Det metodiske udbytte Efter at have gennemført forløbet skal den studerende kunne: • Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og formulering af problem er gensidigt influerende • Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med afhandlingen og dens indhold • Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at løse problemet. • Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet • Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion • Argumentere for relevansen af den anvendte teori • Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes til dokumentation for analyse og løsning af problemet • Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem: formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og empiribearbejdning og konklusion Indholdskriterier Karakteren 12 gives, når Projektet på fremragende vis, d.v.s. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Projektarbejdsformen indgår som en obligatorisk del af HA(jur.)-uddannelsen ved CBS. Den bærende tanke er, at de studerende ikke blot skal præsenteres for økonomiske og juridiske fag i et traditionelt undervisningsforløb, men opøve evnen til inden for en eller flere problemkredse:
-finde og bearbejde juridisk og økonomisk data -opstille et videnskabeligt problem, afgrænse problemsfeltet, foretage dybdegående juridisk og økonomisk analyser - søge løsninger under integreret anvendelse af viden og metoder fra begge fagområder gennem integrerede analyser - præsentere resultaterne af en sådan arbejdsproces i en forskningsbaseret videnskabeligt projekt - at fremlægge og præsentere resultaterne mundtligt - indgå i videnskabelige drøftelser af data, modeller, teorier, analyser - anvende tillært grundlæggende viden på et emne inden for temaet
Projektets emne vælges tværgående for de juridiske og økonomiske
fag. Emnet for Indre Markedsprojekt skal have sin faglige baggrund
i de hidtil gennemgåede fag suppleret med juridisk og økonomisk
data og retskilder inden for et selvvalgt problemfelt.
Målet med økonomisk vienskabsteori er at give den studerende en kort indføring til centrale videnskabsteoretiske retninger (som f.eks. induktivisme, logisk positivisme, falsifikationisme, Kuhns paradigmeteori, mm.) med hertil hørende begreber som verifikation, falsifikation, paradigme-begrebet, mm. Formålet hermed er, at de studerende får nogle redskaber til at vurdere forskellige teoridannelser indenfor det erhvervs-økonomiske område, og at de bibringes forudsætninger for at læse noget af den omfattende videnskabsteoretiske litteratur, som allerede findes inden for erhvervsøkonomien. Med henblik på at gøre gennemgangen så faglig relevant som
overhovedet muligt for de HA(jur.)-studerende vil den klassiske
profitmaksimeringsteori og kritikken af denne danne udgangspunkt
for gennemgangen af de forskellige videnskabsteoretiske positioner.
Det vil så blive undersøgt, hvorledes økonomer af forskellig
observans har forholdt sig til profitmaksimerings-hypotesen og
hvilken metodologisk status denne er blevet tillagt i de
forskellige videnskabsteorier. Endvidere arbejdes med forskellige
dimensioner som f.eks. analyseenhed, analyseniveau og
forklaringstype.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
forelæsning
cases diskussioner online undervisning gennem video præsentationer Undervisningen pædagogiske form indeholder mange elementer af reflektion, skabt af dialog mellem de studerende og mellem forelæseren. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Skriftlig feedback på spørgsmål, cases og opgaver
canvas og email.
Mundtlig feedback til undervisningen på indbyrdes diskussion mellem studerende, der arbejder i grupper Mundtlig feedback i plenum på alle fremlagte reflektioner Mundtlig feed back vi forbindelse med case-diskussioner Der gives mundtlig feed back på projektarbejdet - der er afsat tid til dette i forbindelse med den mundtlige eksamen, som led i forberedelsen til bachelorprojektet. Løbende feedback gennem quizzes mv i og imellem forelæsningerne. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Nielsen og Tvarnø, Retskilder og retsteorier, 6. udgave, 2021, hele bogen er pensum, men eksamenspensum er kapitel 1,2,3,4,5,6,7,10,11,12,13,14,17.
Christian Knudsen: Økonomisk Metodologi: Bind I, kapitel
1,2,3,8,10,12 og 17. København: Jurist- og Økonomforbundets
Forlag
Alt relevant litteratur, data og retskilder i forhold til den valgte problemformulering i Indre markeds-projektet.
Pensum er vejledende. Kommer der en ny udgave vil denne altid blive anvendt. Kommer der helt nyt materiale vil dette blive overvejet. Tjek altid læseplan på CANVAS før du køber litteratur. |