2022/2023 BA-BKOMO2005U Branding
English Title | |
Branding |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 27-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Mundtlige fremlæggelser
mv.
På øvelsesholdene skal den studerende som minimum aktivt deltage i én case-fremlæggelse med efterfølgende evaluering af medstuderendes case-fremlæggelse. OBS: Den obligatoriske aktivitet er ikke en eksamen men bedømmes godkendt/ikke godkendt. Den obligatoriske aktivitet skal godkendes, for at den studerende kan blive indstillet til den ordinære eksamen. Der stilles ny obligatorisk godkendelsesopgave (5 siders skriftlig erstatningsopgave) før den ordinære eksamen til de studerende, der har været syge eller har gjort forsøg til fremlæggelsen. Studerende der ikke har gjort forsøg kan ikke få stillet yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i ordinær eksamen eller reeksamen men trækkes for et eksamensforsøg. Læs mere om obligatoriske aktiviteter på my.cbs.dk. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset beskæftiger sig med følgende temaer: Branding-begreber og branding-paradigmer, brandledelse og -strategi, brand- identitet, nyere branding-tilgange inklusive corporate branding, brand relationer herunderinklusive brand communities, branding i nye kontekster og på sociale medier samt kritiske perspektiver på brands inklusive branding som neo-normativ kontrol. Endelig afsluttes kurset med et syntese-perspektiv samt diskussion af, hvor branding bevæger sig hen.
Kurset giver de studerende et overblik i branding som teoretisk koncept og belyser de strategiske og organisatoriske problemstillinger, som organisationer møder i arbejdet med at tilrettelægge og koordinere deres brand-aktiviteter.
Kurset søger at bygge videre på den erhvervsøkonomiske og markedskommunikationsfaglige ballast som de forudgående semestres undervisning har bibragt de studerende.
Sigtet er at give de studerende overblik og indsigt i relevante faglige begreber, analytiske modeller og aktuelle problemstillinger for derigennem at forberede dem på at arbejde med branding i forskellige typer organisationer (herunder kommunikations- eller reklamebureauer), under deres praktikophold på 5. semester (og senere karrierer).
Kurset begrænser sig ikke til et virksomhedsstrategisk perspektiv på branding, men udfordrer de antagelser, der ligger til grund for brandledelse som teoretisk og praktisk koncept. Således rejses i faget spørgsmål om fx realiseringen af synergi; kontrol og magt; måleproblemer; modtagere og målgruppers rolle, og teoriudvikling i branding. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen afvikles i to spor: En forelæsningsrække og en øvelsesrække samt et afsluttende seminar, som har en både vertikal og horisontal sammenhæng. Forelæsningsrækken udgør første spor baseret på en præsentation af såvel teoretiske begreber, diskussioner og modeller som praktiske problemstillinger. Det forventes, at de studerende på kurset aktivt engagerer sig i det case-arbejde, der lægges op til fra forelæserens/holdunderviserens side, og de diskussioner, som medstuderende inviterer til. På øvelsesholdene tilstræbes det i så vidt omfang som muligt at opnå en praksisnær tilgang til branding, og hvor cases, der omhandler konkrete og aktuelle branding-problematikker, danner udgangspunkt for analyser og diskussioner. På det afsluttende seminar, bliver de studerende introduceret til konkrete branding-problemstillinger i virksomheder/organisationer, og hvor løsninger på disse diskuteres og evalueres i plenum. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback i undervisningen i forbindelse med såvel forelæsninger som på øvelsesholdene. På baggrund af forelæsningerne forekommer feedback som en invitation til diskussion af kursets begreber, idéer og forudsætninger i forskellige online fora. To forelæsninger midt i forløbet (uge 39 og uge 41) vil have form af mini-seminarer, hvor de studerende vil præsentere spørgsmål og diskussioner, der er opstået i kursusforløbet. Spørgsmål og diskussioner tages op af underviser, som vil være facilitator i efterfølgende plenumdiskussioner af kursets begreber, koncepter og perspektiver. På øvelsesholdene vil de studerendes case-arbejde evalueres af undervisere, dels af dedikerede medstuderende og dels af samtlige studerende på holdene (peer evaluation). Den sidste holdundervisningsgang (uge 43) vil være dedikeret til en fælles evaluering af læring på baggrund af case-arbejdet samt perspektiver rettet mod eksamen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|