2022/2023 BA-BKOMV6005U Samarbejde, beslutningstagning og ledelse
English Title | |
Collaboration, Decision-making, and Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 45 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 27-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Man skal være interesseret og forberedt på at deltage i alternative former for undervisning som er praktisk orienteret med henblik på at ruste de studerende til de forskellige uforudsigelige situationer og paradokser der kan opstå i erhvervs- og studielivet. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Den teoretiske del af kurset bygger især på paradoksledelse, adfærdspsykologi, og de grundlæggende principper fra improvisationsteater. Målet med dette kursus er at fremme og understøtte en større tryghed og bevidsthed i situationer, hvor man skal handle hurtigt og ikke altid har tid til at lægge en lang strategi før en beslutning skal træffes. De studerende vil blandt andet blive bedre til at håndtere dette gennem en række øvelser og rollespil, som tager udgangspunkt i forskellige arbejdsmæssige situationer. Disse øvelser og rollespil bygger på teori, men også på de studerendes egne erfaringer, så det er vigtigt, at de tør bringe sig selv i spil. De studerende vil derfor blive opfordret til at trække på den viden de har tilegnet sig fra andre områder i deres liv, som ikke nødvendigvis er direkte relateret til universitets- eller arbejdslivet. Disse erfaringer lægger desuden op til dialog i undervisningslokalet om hvordan man kan finde og drage nytte af sine personlige styrker, samt genkende dem i andre og derved danne et fælles grundlag for bedre forståelse, kommunikation, og samarbejde. Her vil der desuden blive undervist i konceptet om uformel læring, og der vil undervejs i forløbet være fokus på at øge de studerendes kapacitet for selvrefleksion, især hvad angår relationen mellem teori og praksis, og hvordan de aktivt kan gøre brug af det de får lært i lektionerne i deres eget liv. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og øvelsestimer fokuserer hver uge på et særligt tema der er knyttet til en af læringsmålene. Forelæsningerne vil fokusere på pensum, mens øvelsestimerne vil handle om gruppeaktiviteter, hvor de studerende aktivt kan stifte bekendtskab med de værktøjer som de bliver præsenteret for til forelæsningerne. Kurset giver løbende mulighed for at øve selvrefleksion, og der er hele tiden fokus på at stimulere deltagerne til at tænke videre uden for klasselokalet. Dette gøres blandt andet ved at opfordre dem til at udføre frivillige øvelser eller mindre hjemmeopgaver undervejs i forløbet. Dette vil blive understøttet af kursuskoordinatoren. Der vil desuden være videoer og andet læringsmateriale tilgængeligt online som de studerende kan gøre brug af inden de møder op til undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Undervisere tilbyder dialog og feedback efter
aftale inden for kontortiden.
Regelmæssige korte opgaver: Ved at løse en eller flere korte opgaver i løbet af semesteret kan de studerende få den nødvendige feedback gennem skriftlige kommentarer fra underviseren. Individuelle skriftlige tilbagemeldinger efter eksamen. De studerende er desuden også velkomne til en uddybende en-til-en samtale efter eksamen. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Robson, Pitt, L., & Berthon, P. R. (2015). “Yes, and. . .”: What improv theater can teach service firms. Business Horizons, 58(4), 357–362. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2015.02.002
Kahneman, D. (2013). Thinking, Fast and Slow , 40 , 100785. (1st ed.). Farrar, Straus and Giroux.
Kulhan, B., & Crisafulli, C. (2017). Stanford Business Books. Getting to “Yes And”: The Art of Business Improv
The power of small wins. (2011). Human Resource Management International Digest, 19(7). https://doi.org/10.1108/hrmid.2011.04419gaa.015
|