2022/2023  BA-BMAKO1003U  Politisk markedsøkonomi

Political Economy of Markets

Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
  • Rune Møller Stahl - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Globalisering og international virksomhed/Globalisation and international business
  • International politisk økonomi/International political economy
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 01-07-2022

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • At beskrive og have en klar forståelse af de teorier og begreber, der er gennemgået i kurset, i forhold til analysen af markeder og forbrug.
  • At anvende disse koncepter og teorier til kritisk at analysere samspillet mellem globale institutioner, regeringer og virksomheder, når det handler om at regulere markeder og forbrug.
  • At diskutere disse teorier, og vurdere deres anvendelighed og deres begrænsninger, samt deres evne til forklare, hvordan forskellig regulering af markeder påvirker samfundsmæssige målsætninger som ulighed, bæredygtighed, arbejdstagerrettigheder, forbrugersikkerhed o.l.
Politisk markedsøkonomi:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Essay
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Et nyt sæt af spørgsmål vil blive brugt til omprøven.

De studerende vil blive bedt om at skrive et essay, der besvarer et til to spørgsmål ud af en liste på tre til fire.

De studerende kan vælge at skrive på enten engelsk eller dansk.

F

Formålet med kurset er at give de studerende en forståelse af de juridiske, politiske og samfundsmæssige kontekster, der former den måde den globale økonomi hænger sammen.

Kurset har fokus på at forstå samspillet mellem globale institutioner, regeringer, virksomheder og arbejdstagere, og hvordan historiske forandring af dette samspil er med til at forme den måde markeder fungerer på.

Kurset undersøger styring af produktion, handel og forbrug inklusiv de bæredygtige og sociale aspekter af førnævnte. De studerende udvikler dermed kritiske, analytiske kompetencer, som de skal bruge til at forstå de forskellige konsekvenser ved at etablere, håndtere og intervenere i markeder i forhold til en række grundlæggende samfundsmæssige mål – som fx at styrke konkurrencen, beskytte forbrugerne, sikre faglige rettigheder, reducere miljømæssige omkostninger, fremme social inklusion og/eller adressere ulighed.

Kurset undersøger effekten, rollen og formålet med diverse nationale, regionale og transnationale ledelsesstrategier og partnerskaber, som har været anvendt til at regulere forskellige markeds- og forbrugstyper.

De studerende vil lære at undersøge formelle regeringsformer og institutioner såvel som uformelle og uforpligtende mekanismer skabt af fx brancheforeninger, fagforeninger, aktivistgrupper samt grupper bestående af flere forskellige interessenttyper. Kurset har en fler- og tværfaglig tilgang til politiske og økonomiske modeller for at kunne give nye perspektiver på reguleringen af markeder og forbrug.

Undervisningen inkluderer forelæsninger, gruppediskussion og/eller praktiske øvelser – dette indbefatter simulationer, rollespil og/eller opgaver i problemløsning. Hver hovedemne i faget vil inkludere en/flere forelæsninger samt en øvelsessession i mindre grupper.
I dette kursus vil de studerende primært få feedback på teksterne og deres arbejde gennem aktiv deltagelse i øvelsestimerne. Der vil desuden være fælles feedback på øvelser og feedback fra medstuderende i forbindelse med gruppearbejde. Det forventes, at de studerende møder forberedt op og deltager aktivt i undervisningen.
Undervisning 38 timer
Forberedelse 166 timer
Eksamen 4 timer

Ravenhill, John (Ed.). (2017). Global political economy. Oxford University Press.

http://i-peel.org  (selected articles from this website)

Øvrige tekster vil være tilgængelige på canvas ved semesterets start

Sidst opdateret den 01-07-2022