English   Danish

2022/2023  BA-BMAKO1003U  Politisk markedsøkonomi

English Title
Political Economy of Markets

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
Kursusansvarlig
  • Rune Møller Stahl - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Globalisering og international virksomhed/Globalisation and international business
  • International politisk økonomi/International political economy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 01-07-2022

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • At beskrive og have en klar forståelse af de teorier og begreber, der er gennemgået i kurset, i forhold til analysen af markeder og forbrug.
  • At anvende disse koncepter og teorier til kritisk at analysere samspillet mellem globale institutioner, regeringer og virksomheder, når det handler om at regulere markeder og forbrug.
  • At diskutere disse teorier, og vurdere deres anvendelighed og deres begrænsninger, samt deres evne til forklare, hvordan forskellig regulering af markeder påvirker samfundsmæssige målsætninger som ulighed, bæredygtighed, arbejdstagerrettigheder, forbrugersikkerhed o.l.
Prøve/delprøver
Politisk markedsøkonomi:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Essay
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Et nyt sæt af spørgsmål vil blive brugt til omprøven.
Beskrivelse af eksamensforløbet

De studerende vil blive bedt om at skrive et essay, der besvarer et til to spørgsmål ud af en liste på tre til fire.

De studerende kan vælge at skrive på enten engelsk eller dansk.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

F

Formålet med kurset er at give de studerende en forståelse af de juridiske, politiske og samfundsmæssige kontekster, der former den måde den globale økonomi hænger sammen.

Kurset har fokus på at forstå samspillet mellem globale institutioner, regeringer, virksomheder og arbejdstagere, og hvordan historiske forandring af dette samspil er med til at forme den måde markeder fungerer på.

Kurset undersøger styring af produktion, handel og forbrug inklusiv de bæredygtige og sociale aspekter af førnævnte. De studerende udvikler dermed kritiske, analytiske kompetencer, som de skal bruge til at forstå de forskellige konsekvenser ved at etablere, håndtere og intervenere i markeder i forhold til en række grundlæggende samfundsmæssige mål – som fx at styrke konkurrencen, beskytte forbrugerne, sikre faglige rettigheder, reducere miljømæssige omkostninger, fremme social inklusion og/eller adressere ulighed.

Kurset undersøger effekten, rollen og formålet med diverse nationale, regionale og transnationale ledelsesstrategier og partnerskaber, som har været anvendt til at regulere forskellige markeds- og forbrugstyper.

De studerende vil lære at undersøge formelle regeringsformer og institutioner såvel som uformelle og uforpligtende mekanismer skabt af fx brancheforeninger, fagforeninger, aktivistgrupper samt grupper bestående af flere forskellige interessenttyper. Kurset har en fler- og tværfaglig tilgang til politiske og økonomiske modeller for at kunne give nye perspektiver på reguleringen af markeder og forbrug.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen inkluderer forelæsninger, gruppediskussion og/eller praktiske øvelser – dette indbefatter simulationer, rollespil og/eller opgaver i problemløsning. Hver hovedemne i faget vil inkludere en/flere forelæsninger samt en øvelsessession i mindre grupper.
Feedback i undervisningen
I dette kursus vil de studerende primært få feedback på teksterne og deres arbejde gennem aktiv deltagelse i øvelsestimerne. Der vil desuden være fælles feedback på øvelser og feedback fra medstuderende i forbindelse med gruppearbejde. Det forventes, at de studerende møder forberedt op og deltager aktivt i undervisningen.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 38 timer
Forberedelse 166 timer
Eksamen 4 timer
Foreløbig litteratur

Ravenhill, John (Ed.). (2017). Global political economy. Oxford University Press.

 

http://i-peel.org  (selected articles from this website)

 

Øvrige tekster vil være tilgængelige på canvas ved semesterets start

Sidst opdateret den 01-07-2022