English   Danish

2022/2023  BA-BMAKO6002U  Kundeoplevelser og relationer

English Title
Customer Experience and Relations Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Tredje quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
Kursusansvarlig
  • Richard Ian Jones - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 09-12-2022

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • At kunne definere og argumentere for relevante problemstillinger i forhold til en given case organisation, som relaterer sig til de væsentlige relationer og oplevelser, der kan skabe vækst og fremdrift for organisationen.
  • At kunne ud fra den definerede problemstilling for den givne case, identificere og argumentere for specifikke datakilder til at svare på problemstillingen.
  • At kunne identificere og anvende relevante teorier og modeller fra dette fag og andre fra på HA(MAK) til at undersøge problemstillinger i virkelige cases og placere det i forhold til virksomhedens business model
  • Identificere de vigtigste indsigter fra identificerede data som adresserer nævnte problemstillinger
  • Generere konkrete og implementerebare anbefalinger til en case virksomhed baseret på indsigter i virksomhedens kunderelationer.
Prøve/delprøver
Kundeoplevelser og -relationer:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Evnen til at opbygge relationer mellem organisationen og dens kunder er centralt for opretholdelsen af virksomhedens konkurrenceevne og markedsstyrke samt etableringen af legitimitet, omdømme og brand. Den bygger på forståelsen af virksomhedens interne og eksterne forhold i deres marked og er udtrykt igennem deres markedsføring og kommunikation. Effektive og lønsomme kunderelationer bygger på indsigter i kundernes oplevelser med virksomhedens produkter og services, igennem klart segmentering og tilpasning virksomhedens indre forhold. Grundet komplekse og dynamiske markedsvilkår, omskiftende markedsbehov og rivalisering blandt konkurrenter er organisationen ikke længere i fokus for markedsudvekslinger. I stedet fremmer organisationen en fælles værdiskabelse i udvekslingen mellem andre markedsaktører og forbrugere i særdeleshed, dvs. værdi er sammenskabt. En organisation kontrollerer og formidler ikke længere sin organisatoriske viden, men skaber den igennem oplevelser med og om organisationen sammen med interessenter i komplekse økosystemer. Kurset introducerer metoder til at studere kundeoplevelser og -relationer, som de studerende vil arbejde med praktisk. 

Dette fag lægger væk på evnen til at omsætte indsigter omkring virksomhedens markedsrelationer til definition af praktiske problemstillinger som basis for identificering af løsninger som kan implementeres i praksis.

Der lægges vægt på aktiv deltagelse via gruppearbejde, gruppepræsentationer, analyser af cases og problemløsning i praksis.

Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset er meget anvendelsesfokuseret og de studerende vil arbejde med cases igennem hele fagets forløb. Baggrundsmateriale, undervisning og litteratur vil skabe en ramme for gruppearbejde omkring valgte cases. Tilstedeværelsesundervisningen inkluderer gruppepræsentationer, diskussioner i plenum og workshops. Der vil her være fokus på teoretiske diskussioner og præsentationer, metodiske aspekter og caseanalyser. Det forventes, at de studerende er meget aktive i diskussioner på øvelsesholdet.
Feedback i undervisningen
Feedback gives på øvelsesholdene i forbindelse med gruppepræsentationer. Feedback er baseret på både underviserens udtalelser og peer review fra medstuderende. Feedback kan også opnås via diskussioner i plenum.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse 84 timer
Online arbejde 30 timer
Forelæsning 36 timer
Feltarbejde 36 timer
Eksamensforberedelse 20 timer
Foreløbig litteratur

Osterwalder, Alexander and Yves Pigneur (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.

 

Nunan, Daniel, David F. Birks, and Naresh K. Malhotra (2020), Marketing Research: Applied Insight (6th ed.). Harlow, United Kingdom: Pearson. (Selected chapters)

 

Andre relevante videnskabelige artikler

Sidst opdateret den 09-12-2022