2022/2023 BA-BMAKO6002U Kundeoplevelser og relationer
English Title | |
Customer Experience and Relations Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-12-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Evnen til at opbygge relationer mellem organisationen og dens kunder er centralt for opretholdelsen af virksomhedens konkurrenceevne og markedsstyrke samt etableringen af legitimitet, omdømme og brand. Den bygger på forståelsen af virksomhedens interne og eksterne forhold i deres marked og er udtrykt igennem deres markedsføring og kommunikation. Effektive og lønsomme kunderelationer bygger på indsigter i kundernes oplevelser med virksomhedens produkter og services, igennem klart segmentering og tilpasning virksomhedens indre forhold. Grundet komplekse og dynamiske markedsvilkår, omskiftende markedsbehov og rivalisering blandt konkurrenter er organisationen ikke længere i fokus for markedsudvekslinger. I stedet fremmer organisationen en fælles værdiskabelse i udvekslingen mellem andre markedsaktører og forbrugere i særdeleshed, dvs. værdi er sammenskabt. En organisation kontrollerer og formidler ikke længere sin organisatoriske viden, men skaber den igennem oplevelser med og om organisationen sammen med interessenter i komplekse økosystemer. Kurset introducerer metoder til at studere kundeoplevelser og -relationer, som de studerende vil arbejde med praktisk. Dette fag lægger væk på evnen til at omsætte indsigter omkring virksomhedens markedsrelationer til definition af praktiske problemstillinger som basis for identificering af løsninger som kan implementeres i praksis. Der lægges vægt på aktiv deltagelse via gruppearbejde, gruppepræsentationer, analyser af cases og problemløsning i praksis. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kurset er meget anvendelsesfokuseret og de studerende vil arbejde med cases igennem hele fagets forløb. Baggrundsmateriale, undervisning og litteratur vil skabe en ramme for gruppearbejde omkring valgte cases. Tilstedeværelsesundervisningen inkluderer gruppepræsentationer, diskussioner i plenum og workshops. Der vil her være fokus på teoretiske diskussioner og præsentationer, metodiske aspekter og caseanalyser. Det forventes, at de studerende er meget aktive i diskussioner på øvelsesholdet. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback gives på øvelsesholdene i forbindelse med gruppepræsentationer. Feedback er baseret på både underviserens udtalelser og peer review fra medstuderende. Feedback kan også opnås via diskussioner i plenum. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Osterwalder, Alexander and Yves Pigneur (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Nunan, Daniel, David F. Birks, and Naresh K. Malhotra (2020), Marketing Research: Applied Insight (6th ed.). Harlow, United Kingdom: Pearson. (Selected chapters)
Andre relevante videnskabelige artikler |