2022/2023 BA-BMECO1900U Introduktion til programmering
English Title | |
Introduction to programming |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Patrick Kristiansen | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-11-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal kunne udvise og klart
kommunikere en forståelse af følgende læringsmål for faget:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der stilles én obligatorisk opgave, som de studerende skal løse i grupper af 3 personer. Opgavebesvarelsen skal godkendes af underviseren for, at de studerende kan blive indstillet til den ordinære eksamen. Det er underviseren alene, der vurderer, om besvarelsen kan godkendes. Godkendes opgavebesvarelsen ikke i forbindelse med den ordinære aflevering, skal den studerende til en 10 minutters mundtlig udprøvning baseret på den tidligere stillede obligatoriske opgave samt øvrige pensum for at kunne indstille sig til den afsluttende prøve. Det er underviseren alene, der vurderer, om den mundtlige udprøvning kan godkendes. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at introducere den studerende til programmeringssprog generelt. Konkret vil faget tage udgangspunkt i programmeringssproget C++ og programpakken Mathematica. De studerende vil i forbindelse med faget lære at skrive afgrænsede C++ programmer til løsning af blandt andet matematiske problemer.
I faget stifter den studerende kendskab til behandling af simple variable og datatyper. Dertil udvides med sammensatte datastrukturer som én- og to-dimensionale tabeller. Den studerende lærer endvidere at forstå og implementere grundlæggende programmeringsredskaber som løkker, funktioner, funktionsbibliotekter, forgreninger, og udveksling af data mellem et program og datafiler. Endelig diskuteres talformater og der opnås en forståelse af nøjagtigheden af programmerede beregninger.
Efter endt kursus vil den studerende således være i stand til at forstå og håndtere grundlæggende begreber i programmeringssproget C++ og den matematiske programpakke Mathematica. Dertil vil den studerende selvstændigt kunne udvikle, implementere, dokumentere, og teste afgrænsede programmer i disse sprog og pakker. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er tilstedeværelsesundervisning med fokus på praktiske løsningsmetoder. Kurset er baseret på opgaver som løses dels i forbindelse med forberedelsen og dels ved øvelserne, hvor der er en underviser tilstede. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende løser selv løbende problemer i
forbindelse med øvelsesundervisningen. Til denne del af
undervisningen er det muligt at få kommentarer og
forbedringsforslag til løsningerne fra instruktoren. De studerende
opfordres til aktivt at gøre brug af denne mulighed.
|
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Noter Online dokumentation til Mathematica |