English   Danish

2022/2023  BA-BPROO1003U  Ledelse af teams og processer

English Title
Teams and Process Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår, Andet quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Signe Vikkelsø - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Human resource management/Human resource management
  • Ledelse/Management
  • Organisational behaviour/Organisational behaviour
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 09-06-2022

Relevante links

Læringsmål
  • Redegøre for centrale teorier og begreber om ledelse af teams og processer
  • Demonstrere kendskab til kritiske indvendinger mod team- og projektarbejdsformen
  • Anvende teorier og begreber fra fagets pensum til at analysere, diskutere og kritisk reflektere cases og praktiske situationer
  • Komme med praktiske løsningsforslag i relation til ledelse af teams og processer baseret på forudgående analyse
  • Formulere sig i et fagligt klart og korrekt sprog
Prøve/delprøver
Ledelse af teams og processer:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Samme case som ordinær eksamen, men med nye spørgsmål.
Beskrivelse af eksamensforløbet

De studerende får udleveret en case, som skal analyseres ud fra et sæt af spørgsmål, der er relateret til fagets læringsmål. Casen bliver gjort elektronisk tilgængelig for de studerende ved påbegyndelsen af eksamensperioden. 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset har til formål at øge de studerendes kendskab til teoretiske og praktiske aspekter af gruppedynamikker og ledelsesudfordringer i teambaseret projektarbejde. Dette indebærer bl.a. et fokus på de social- og organisationspsykologiske processer, der udspiller sig på gruppeniveau, og på hvordan de kan ledes. Under overskrifter som: gruppedynamikken, samarbejde og konflikter i teams, psykodynamisk perspektiv på teams samt autonomi og selvledelse vil de studerende blive introduceret til grundlæggende teorier om teams og ledelse af teams samt en række cases, som analyseres ved hjælp af teorierne.

 

De studerende vil desuden stifte bekendtskab med litteratur, der kritisk forholder sig til de samfundsmæssige og arbejdsorganisatoriske rammebetingelser som karakteriserer det moderne arbejdsliv. Det vil foregå under temaer som: grænseløshed i arbejdet; innovation og entrepreneurship; talent management samt engagementsbaseret ledelse.

 

Igennem hele faget vil der være fokus på teori, der favner den operationelle, praktiske litteratur såvel som den kritiske litteratur om emnerne. Der vil blive arbejdet med konkrete cases med henblik på at skabe empirisk kendskab til teambaseret projektarbejde. De studerende vil igennem litteratur og cases blive trænet i at reflektere over samt intervenere i team- og gruppedynamiske processer.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen foregår som et mix mellem læreroplæg og casearbejde. Der vil desuden være et antal video-lektioner lagt på CANVAS
Feedback i undervisningen
Der er indlagt en prøveeksamen som led i undervisningen. Prøveeksamen er frivillig og bliver skriftligt bedømt med en vejledende karakter. Der er desuden afsat tid til, at underviserne giver de studerende kollektiv feedback på deres besvarelser.
Studenterarbejdstimer
Deltagelse i undervisning 36 timer
Forberedelse (herunder til eksamen) 98 timer
Eksamen 72 timer
Foreløbig litteratur

 

  • Andersen, V., Ipsen, C., Mogensen, M. (2009) Nye ledelsesudfordringer i forebyggelse af stress i videnarbejdet.  Ledelse i dag (2), s. 1-8.
  • Ekman, S. (2013). Mavericks as self-appointed leaders: The political dynamics of talent in the innovative organization. CBS Working Paper, s. 1-34.
  • Grey, C. (1994) Career as a project of the self and labor process discipline. Sociology 28(2), s. 479-497.
  • Heinskou, T. (2004). Kapitel 3: Den lille gruppe på arbejde i Visholm, S. & Heinskou, T (red.) Psykodynamisk Organisationspsykologi. På arbejde under overfladen. Hans Reitzel, s. 49-68.
  • Kanter, R.M. (2006). Innovation: The classic traps, Harvard Business Review, 84(11), s. 72-78.
  • Katzenbach, J.R. & D.K. Smith (1993). Chapter 3. The Discipline of Teams i HBR’s 10 Must Read on Teams Harvard Business Review Press
  • Lewis, R. E. and Heckman, R. J. (2006). Talent Management: A Critical Review, Human Resource Management Review, 16(2), s. 139-154.
  • McAuley, J., Duberley, J., & Johnson, P. (2007). Organization theory: Challenges and perspectives. Pearson Education (Kap. 6: Postmodernism as a Philosophy). I Organization Theory: Challenges and perspectives. Pearson Education, s. 242-28.
  • Pfeffer, J. (2001). Fighting the War for Talent is hazardous to your organization’s health. Organizational Dynamics, 29(4), s. 248-259.
  • Raastrup Kristensen, A. og Pedersen, M. (2013) Strategisk Selvledelse (kap. 1) Kbh.: Gyldendal Business.
  • Schein, E.H. (1996). Three Cultures of Management: The key to organizational learning, Sloan Management Review, 38(1), s. 9-20.
  • Sennett, R. (1999). Det Fleksible Menneske (kap. 3 & 6). Forlaget Hovedland
  • Sinding, K. et al. (2014), Organisational Behavior (kap.7 & 8). New York: McGraw-Hill: Fifth edition.
  • Shore, L. M., Randel, A. E., Chung, B. G., Dean, M. A., Holcombe Ehrhart, K., & Singh, G. (2011). Inclusion and diversity in work groups: A review and model for future research. Journal of management37(4), s. 1262-1289.
  • Skov, J. (2009), Det Brændende Engagement (kap. 2). Kbh.: , Gyldendal. s. 43-58.
  • Visholm, S. (2018). Studiegrupper: Et psykodynamisk perspektiv. I Mellon, K. & Tanggaard, L. (red.). Den gode studiegruppe. Dafolo Forlag A/S, s. 41-54.
  • Visholm, S. (2011). Kapitel 9: Ledelse i den postmoderne organisation – fra roller i struktur til personer i relationer i Visholm, S. & Heinskou, T. (red.) Psykodynamisk Organisationspsykologi bind II. På mere arbejde under overfladen. Hans Reitzel, s. 153-174.
  • Visholm, S. (2004). Kapitel 2: Organisationspsykologi og psykodynamisk systemteori i Visholm, S. & Heinskou, T. (red.). Psykodynamisk Organisationspsykologi. På arbejde under overfladen. Hans Reitzel, s. 23-48.

 

Cases som skal købes via caselink på Canvas:

  • Team That Wasn't (HBR Case Study and Commentary)(1994) Wetlaufer et al.
  • Microsoft: Competing on Talent (2001) Christoffer A. Bartlett
  • The Satera Team at Imatron Systems, Inc (2003) Teresa M. Amabile, Elizabeth A. Schatzel
Sidst opdateret den 09-06-2022