2022/2023 BA-BPROO1003U Ledelse af teams og processer
English Title | |
Teams and Process Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår, Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Kurset har til formål at øge de studerendes kendskab til teoretiske og praktiske aspekter af gruppedynamikker og ledelsesudfordringer i teambaseret projektarbejde. Dette indebærer bl.a. et fokus på de social- og organisationspsykologiske processer, der udspiller sig på gruppeniveau, og på hvordan de kan ledes. Under overskrifter som: gruppedynamikken, samarbejde og konflikter i teams, psykodynamisk perspektiv på teams samt autonomi og selvledelse vil de studerende blive introduceret til grundlæggende teorier om teams og ledelse af teams samt en række cases, som analyseres ved hjælp af teorierne.
De studerende vil desuden stifte bekendtskab med litteratur, der kritisk forholder sig til de samfundsmæssige og arbejdsorganisatoriske rammebetingelser som karakteriserer det moderne arbejdsliv. Det vil foregå under temaer som: grænseløshed i arbejdet; innovation og entrepreneurship; talent management samt engagementsbaseret ledelse.
Igennem hele faget vil der være fokus på teori, der favner den operationelle, praktiske litteratur såvel som den kritiske litteratur om emnerne. Der vil blive arbejdet med konkrete cases med henblik på at skabe empirisk kendskab til teambaseret projektarbejde. De studerende vil igennem litteratur og cases blive trænet i at reflektere over samt intervenere i team- og gruppedynamiske processer. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som et mix mellem læreroplæg og casearbejde. Der vil desuden være et antal video-lektioner lagt på CANVAS | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der er indlagt en prøveeksamen som led i undervisningen. Prøveeksamen er frivillig og bliver skriftligt bedømt med en vejledende karakter. Der er desuden afsat tid til, at underviserne giver de studerende kollektiv feedback på deres besvarelser. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Cases som skal købes via caselink på Canvas:
|