Læringsmål |
- Identificere nødvendig og tilstrækkelig information til
problemløsningsprocessen
- Vurdere og prioritere relevante omverdensforhold på såvel
makro, meso som mikroplan
- Kortlægge virksomhedens forskellige strategiske
forretningsmuligheder under hensyntagen til virksomhedens
finansielle midler og øvrige kapaciteter
- Opstille og vælge strategier med henblik på optimering af
marketingindsatsen
- Vurdere om en foreslået løsning med de givne forudsætninger er
plausibel, herunder foretage en vurdering af usikkerhed og
risiko
- Vurdere og diskutere validitet, reliabilitet og virkefelt for
generaliseringer af konklusioner på foretagne
analyser
|
Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Det er en forudsætning for at deltage i den afsluttende prøve, at
den studerende har lavet en gruppeøvelse.
Se mere under afsnittet "Feedback i undervisningen".
Hvis den studerende eller gruppen ikke består den obligatoriske
godkendelsesaktivitet, skal der udarbejdes en ny rapport, som
indleveres til øvelseslæreren for godkendelse.
|
Prøve/delprøver |
Afsætningsøkonomi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
Hvis 3 studerende i gruppen er max. antal sider
15.
Hvis 4-5 studerende i gruppen er max antal sider 20.
I særtilfælde hvor der dispenseres fra gruppestørrelsen gælder det,
at én studerende eller én mindre gruppe på 2 har maksimalt 15 sider
til rådighed |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles denne på
baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige projektrapport på grund af sygdom eller anden årsag,
skal den studerende udarbejde et projekt i en gruppe eller
individuelt og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på
basis af denne projektrapport. Hvis den studerende udarbejder
projektrapporten individuelt, skal projektrapporten have et omfang
på max 15 sider.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige
projektrapport, men ikke bestået ved den mundtlige prøve afvikles
denne normalt på baggrund af genindlevering af den oprindelige
projektrapport. Den studerende kan dog vælge at indlevere en ny
individuel rapport på max 15
sider.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget tilstræber:
- At bibringe den studerende overblik, forståelse og
teoretiske værktøjer og metoder til at identificere, formulere,
prioritere og løse marketingproblemer i praksis for en given
virksomhed.
- At sætte den studerende i stand til at anvende virksomhedens
handlingsvariable på såvel det taktiske som det strategiske
niveau
- At give den studerende indsigt i disse handlingsparametres
anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i en given kontekst
- Via eksempler og cases fra den praktiske virkelighed at give
den studerende særlige kompetencer til at organisere og optimere
virksomhedens marketing aktiviteter indenfor konkrete
projektområder
Faget anlægger en markedsorienteret tilgang og fagtemaerne
følger et
progressivt forløb:
(1): Virksomhedens strategiske situation
(2): Strategi, målgrupper og positionering
(3): Værdiskabelse via grundparametre
(4): Værdiskabelse via kontaktparametre
(5): Estimering, evaluering og kontrol af
markedsføringsindsatsen
De valgte problemkredse analyseres og diskuteres med
udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i
konkrete praktiske eksempler/cases.
Der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som
praktiske problemstillinger, som vil danne udgangspunkt for
anbefalinger til virksomhedens praktiske markedsføringsplanlægning
på såvel taktisk som strategisk plan
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Der vil være tale om et aktivt indlæringsforløb
med kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog. Desuden vil
der forekomme gruppebaseret casearbejde med præsentationer
(øvelsesrække) samt læring via elektronisk
læringsplatform. |
Feedback i undervisningen |
De studerende vil få feedback i forbindelse med
deres case fremlæggelse ved temamøderne. Denne feedback vil blive
givet undervejs i præsentationen og vil blive afsluttet med en
godkendt/ikke godkendt for den præsenterende gruppe.
Der vil ligeledes blive givet feedback i forbindelse med den
afsluttende eksamen. Denne feedback er individuel og vil blive
givet i forbindelse med karakter givningen. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til undervisning, incl. øvelsesrækken |
102 timer |
Tilstedeværelse/dialogundervisning/øvelsesrækken |
34 timer |
Udarbejdelse af gruppe-projektopgave |
50 timer |
Eksamensforberedelse, incl. eksamen |
20 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Uddrag af Aaker & Moorman
Strategic Market Management, 11 udgave
Wiley (2017)
Ole E. Andersen
m.fl.:
Moderne Markedsføring.
4 udgave
Hans Reitzels Forlag (2022)
|