2022/2023 BA-BPSYO1563U Kommunikation og organisering
English Title | |
Communication and organising |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-12-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Kurset giver de studerende mulighed for at
udvikle deres analytiske og kritiske forståelse af, hvordan en
organisations kommunikation er kædet sammen med psykologiske,
organisatoriske og erhvervsøkomiske problematikker. Kurset
fokuserer på, hvordan organisationens kommunikation bidrager til at
skabe den oplevede organisatoriske virkelighed, og hvordan
kommunikationen dermed bliver central i fx organisatorisk
udvikling, adfærd, identitet, ledelse, kontrol og inklusion. Gennem
kurset introduceres små kommunikations-cases med udfordringer og
dilemmaer, som analyseres og diskuteres med udgangspunkt i kursets
teoretiske begreber med henblik på at skabe en kontekst for
kollaborativ læring.
De studerende vil med baggrund i kurset kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Dette kursus introducerer de studerende til en forståelse af kommunikation som grundlæggende for den oplevede virkelighed i organisationen og hvordan kommunikationen dermed bliver sammenvævet med psykologiske, organisatoriske og virksomhedsøkonomiske udfordringer, der går igennem de tre strenge i uddannelsen. Vi kommer til at arbejde med kommunikationens rolle i fænomener som fx organisatorisk udvikling, adfærd, identitet, ledelse, kontrol og inklusion. På denne baggrund kan vi forholde os refleksivt og kritisk til hvordan kommunikation kan bruges til at forme virkelighedsopfattelser.
Kurset løber mest intensivt i semestrets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret. Det er bygget op af en introduktion og syv moduler, der knytter an til uddannelsens tre strenge. Introduktionen skaber et fundament for at tænke over kommunikation som både en praktisk disciplin og en vidtspændende akademisk tradition. Modulerne udgør tre blokke. En blok fokuserer på den kommunikative dimension af eksempelvis tal, statistik og regnskaber, en blok fokuserer på den kommunikative dimension af eksempelvis identitet, relationer og ledelse, og en blok fokuserer på den kommunikative dimension af eksempelvis organisering og organisationers relationer til deres omverden. Der samles løbende op ved hjælp af opgaver og mikro-cases, der giver mulighed for kollaborativt at reflektere kritisk over udfordringer og dilemmaer i relation til kommunikationen.
Kurset tager udgangspunkt forelæsninger, men lægger op til de studerendes refleksioner over kommunikationens rolle i psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkonomiske problematikker. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem forelæsning og arbejde med det teoretiske begrebsinventar gennem små opgaver og mikro-cases. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende får gennem en til en-vejledning
feedback på deres selvvalgte case og teorier.
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Fastlægges senere |