2022/2023 BA-BPSYO2002U Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Ved gennemførelse af dette fag skal den
studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for virksomheders økonomistyring. I faget vil der blive arbejdet med en række emner, som for eksempel omkostningsestimering, budgettering, præstationsmåling samt bæredygtighed. Formålet med faget er videre at opbygge de studerendes kompetencer til både selvstændigt og sammen med andre at kunne løse og ikke mindst reflektere over en række praksisrelevante økonomistyringsopgaver. Hvordan fastsætter man for eksempel prisen på et produkt? Hvordan kontrollerer man, om man har opnået den finansielle målsætning? Hvordan integrerer man et fokus på virksomhedens finansielle præstation med et fokus på bæredygtighed? Hvordan designer man et præstationsmålingsinstrument? Og meget mere. Faget vil også sætte fokus på en række psykologiske og adfærdsmæssige problemstillinger knyttet til økonomistyring.
Faget forløber sammenlagt over 12 uger med én undervisningsgang om ugen (en tilstedeværelsesforelæsning) og sammenlagt 10 øvelsesgange fordelt over de 12 uger (på dedikerede øvelseshold). Faget starter første gang med en introduktion, både til faget selv og til fagfeltet økonomistyring. Herefter følger 10 undervisningsgange, hvor der vil blive sat fokus på fagets forskellige emner. I sidste lektion, vil fokus være på den forestående eksamen samt en afrunding på faget.
Faget tager en pædagogisk tilgang gående på, at det er gennem opgaveløsningen, at de studerende oparbejder deres refleksive kompetencer. Faget vil derfor benytte en lang række opgaver (ca. 40 stk.) baseret på virkelige organisationer. Opgaverne vil skulle løses undervejs til undervisningen i små grupper og vil efterfølgende blive gennemgået i plenum med udgangspunkt i de studerendes egne besvarelser. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager form af
tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en
kombination af forelæsning, opgaveløsning (samt tid til at gennemgå
disse) og diskussion. Herudover vil der løbende blive afholdt
øvelsestimer, hvor fokus vil være på at løse opgaver i grupper samt
at gennemgå disse i plenum. Der er ingen formelle
afleveringsopgaver på dette fag.
Det forventes at de studerende læser pensum før de møder til undervisningen og har sat sig ind i opgaverne. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag gives på flere måder. For det første vil der til undervisningen være mulighed for at stille spørgsmål undervejs, og der vil være opgaver, som skal løses i grupper, hvor de studerende kan give hinanden feedback. Underviseren vil videre være til stede og vil kunne hjælpe grupperne, mens de løser opgaverne. For det andet vil alle opgaver blive løst i plenum med udgangspunkt i de studerendes besvarelser. På faget tilbydes videre konsultationsmøder med underviserne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. Konsultationsmøder er en frivillig ordning. Alle emner kan behandles på disse møder. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|