2022/2023 BA-BPSYO2301U Digitalisering og organisering
English Title | |
Digitization and organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-12-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at leve op til kursets mål skal den
studerende kunne
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Online test |
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Digitale teknologier ændrer arbejdsprocesser og arbejdsopgaver i organisationer. Det har betydning for menneskelige relationer, organisatoriske forhold og økonomiske beslutninger. Dette kursus tager udgangspunkt i HA(psyks) grundfagligheder, og belyser forholdet mellem digitale teknologier og organisering inden for temaerne automatisering og AI, ledelse, organisationsstruktur, samarbejde og sociale relationer på arbejdspladsen, HRM, marketing og nudging. Muligheden for at arbejde tværfagligt med teorier om digitalisering og teknologi i relation til grundlæggende fagligheder fra HA(psyk) programmet i relation to en digitaliseringscase relaterer til Nordic Nine værdien om ’deep business knowledge in a broad context’.
Kurset tager afsæt i Nordic Nine (NN) for at udvikle de faglige såvel som transformative kompetencer hos de studerende. Gennem kurset lægges der vægt på at give de studerende et fagligt fundament, der gør dem i stand til at anvende viden om digitalisering i en bred organisatorisk kontekst. Digitalisering er en af de store transformative kræfter i samfundet. Med afsæt i NN6 om kritisk tænkning og konstruktivt samarbejde lægger kurset op til nuancerede diskussioner af digitale teknologiers muligheder og begrænsninger, hvorved de studerendes evne til at tænke kritisk trænes. Undervejs inddrager vi eksempler fra virkeligheden, der præsenterer de studerende for etiske dilemmaer og menneskelige udfordringer i forbindelse med digitale teknologier og brug af data (hvilket relaterer til NN2 om at være analytisk og nysgerrig i forhold til ambiguitet). På dette kursus lærer de studerende at tænke på digitalisering som et organisatorisk fænomen, der kan formes af menneskelige aktører som dem selv, når de bliver en del af arbejdsstyrken (hvilket relaterer til NN3 og NN7). Således kan de bidrage til at sikre, at digitaliseringen styres, så den bliver en del af en løsning på samfundsmæssige og humanitære udfordringer frem for en ny udfordring.
Kurset er bygget op af en forelæsningsrække med inddragelse af de studerende i øvelser, hvor de studerende skal anvende digitale læringsværktøjer og deltage aktivt i undervisningen. En del af øvelserne består af gruppepræsentationer med afsæt i pensum, leveret i videoformat. Øvelserne lægger vægt på samarbejde, værdiskabelse og co-creation, hvor de studerende sammen bidrager til undervisningens format og udviklingen af digitale læringsressourcer til fælles brug. Det relaterer til NN6, der sigter på at træne konstruktivt samarbejde.
I forbindelse med gruppepræsentationerne, afholdes en kreativ workshop omkring visuel formidling, kommunikation og videodesign, produktion og -redigering. Her får de studerende også tid til at udvikle og færdiggøre deres videoer med feedback fra underviseren. Der afholdes et award show i forbindelse med videopræsentationerne. Dette relaterer til NN8 om udvikling og læring, for så vidt at de studerende arbejder sammen om at skabe kreative produkter som gentænker kursusmaterialet i relation til konkrete organisatoriske problemstillinger, og gennem delingen af disse produkter lærer af hinandens måde at forstå teori og begreber på.
I slutningen af kurset afholdes yderligere to workshops, som skal understøtte de studerende i deres arbejde med at udfærdige deres skriftlige eksamensopgave og forberede dem til den mundtlige eksamen. Formålet med den første workshop er at hjælpe de studerende med at finde en tema/case og lave en problemformulering, der falder inden for fagets tematikker. Formålet med den anden workshop er at understøtte de studerendes arbejde med to teoretiske perspektiver, der kan informere og berige problemformuleringen, samt at diskutere analysedesign mv. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, workshops og blended learning aktiviteter. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback på studenter-bidrag både via peer feedback på øvelser og i forbindelse med workshops. Desuden er der indbygget feedback i den obligatoriske online test, og der gives vejledning i forbindelse med eksamensopgaven. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
|