English   Danish

2022/2023  DIP-D1FMV5024U  Innovation

English Title
Innovation

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (1. del)
Kursusansvarlig
  • Peter Lotz - Institut for Strategi og Innovation (SI)
Primære fagområder
  • Driftsøkonomi/Managerial economics
  • Innovation/Innovation
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 11-10-2022

Relevante links

Læringsmål
  • Have viden om og være i stand til at anvende begreber, teorier, modeller og metoder om innovation
  • Kunne placere en konkret virksomheds innovationsaktiviteter i et større billede af innovationsteorier
  • Kunne identificere muligheder og trusler ved en konkret virksomheds innovationsstrategi
  • Selvstændigt være i stand til at identificere, analysere og problemløse med baggrund i en velargumenteret brug af fagets begreber, metoder, teorier og modeller.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Det anbefales kraftigt, at du har kendskab til de to obligatoriske fag Erhvervsøkonomi og forretningsforståelse og Virksomhedens økonomiske planlægning. Centrale begreber omkring omkostningsfunktioner, prisfastsættelse og investeringskalkuler fra disse fag anvendes i dette kursus.
Prøve/delprøver
Innovation:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 24 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset handler om forretning og innovation. Vi beskriver, hvad innovation egentlig er, hvilke former for innovation, der findes, og ikke mindst hvor innovation kommer fra. Vi gennemgår hvilken virkning innovation har på samfundet som helhed og for mulighederne for at drive forretning.

Vi ser på de forskellige muligheder, som små og store virksomheder har for at innovere, og vi analysere, hvilken betydning forskellige former for innovation har for konkurrencen mellem virksomhederne.

Vi gennemgår mulighederne for at beskytte innovationer ved hjælp patenter og andre beskyttelsesmekanismer, vi ser på betydningen af tekniske standarder, og vi analyserer fordele og ulemper ved samarbejde mellem virksomheder, universiteter og andre organisationer om innovation.

Beskrivelse af undervisningsformer
Faget anvender Blended Learning i en dialogbaseret undervisningsform. Deltagerne forventes at være velforberedte og aktive i timerne. Der anvendes en kombination af understøttende forberedelse og opfølgning ved hjælp af online elementer så som quizzes og videoer, korte oversigtsforelæsninger, dialogbaseret problemløsning, case-analyse og øvelser. Formålet med undervisningsformen er således, at faget har en høj deltageraktivitet og et anvendelsesorienteret sigte.
Feedback i undervisningen
I fremmødeundervisningen gennem dialog om teori og cases samt gennem skriftlig opgaveløsning via læringsplatform (Canvas) som synliggøres og kommenteres af medstuderende og underviser.

Feedback i læringsrummet før og efter fremmødeundervisningen sker tillige gennem quizzes med automatisk feedback på besvarelsen og gennem opgaver, hvor vejledende løsninger efterfølgende gøres tilgængelige.
Studenterarbejdstimer
In class 30 timer
Exam and preparation 105 timer
Sidst opdateret den 11-10-2022