Læringsmål |
- Have viden om og være i stand til at anvende begreber, teorier,
modeller og metoder om innovation
- Kunne placere en konkret virksomheds innovationsaktiviteter i
et større billede af innovationsteorier
- Kunne identificere muligheder og trusler ved en konkret
virksomheds innovationsstrategi
- Selvstændigt være i stand til at identificere, analysere og
problemløse med baggrund i en velargumenteret brug af fagets
begreber, metoder, teorier og modeller.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Det anbefales kraftigt, at du har kendskab til de
to obligatoriske fag Erhvervsøkonomi og forretningsforståelse og
Virksomhedens økonomiske planlægning. Centrale begreber omkring
omkostningsfunktioner, prisfastsættelse og investeringskalkuler fra
disse fag anvendes i dette kursus. |
Prøve/delprøver |
Innovation:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
24 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset handler om forretning og innovation. Vi beskriver, hvad
innovation egentlig er, hvilke former for innovation, der findes,
og ikke mindst hvor innovation kommer fra. Vi gennemgår hvilken
virkning innovation har på samfundet som helhed og for mulighederne
for at drive forretning.
Vi ser på de forskellige muligheder, som små og store
virksomheder har for at innovere, og vi analysere, hvilken
betydning forskellige former for innovation har for konkurrencen
mellem virksomhederne.
Vi gennemgår mulighederne for at beskytte innovationer ved hjælp
patenter og andre beskyttelsesmekanismer, vi ser på betydningen af
tekniske standarder, og vi analyserer fordele og ulemper ved
samarbejde mellem virksomheder, universiteter og andre
organisationer om
innovation.
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Faget anvender Blended Learning i en
dialogbaseret undervisningsform. Deltagerne forventes at være
velforberedte og aktive i timerne. Der anvendes en kombination af
understøttende forberedelse og opfølgning ved hjælp af online
elementer så som quizzes og videoer, korte oversigtsforelæsninger,
dialogbaseret problemløsning, case-analyse og øvelser. Formålet med
undervisningsformen er således, at faget har en høj
deltageraktivitet og et anvendelsesorienteret sigte. |
Feedback i undervisningen |
I fremmødeundervisningen gennem dialog om teori
og cases samt gennem skriftlig opgaveløsning via læringsplatform
(Canvas) som synliggøres og kommenteres af medstuderende og
underviser.
Feedback i læringsrummet før og efter fremmødeundervisningen sker
tillige gennem quizzes med automatisk feedback på besvarelsen og
gennem opgaver, hvor vejledende løsninger efterfølgende gøres
tilgængelige.
|
Studenterarbejdstimer |
In class |
30 timer |
Exam and preparation |
105 timer |
|