2022/2023
DIP-DBUSO1004U Business Project
English Title |
Business Project |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig |
- Thomas Frandsen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
(PEØ)
- Thomas Poulsen - Institut for Regnskab (RR)
|
Primære
fagområder |
- Driftsøkonomi/Managerial economics
- Innovation/Innovation
- Organisation/Organisation
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
28-06-2022
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde
følgende:
- Foretage analytiske overvejelser, præsentere og forsvare disse
set i forhold til den valgte problemstilling og i relation til de
faglige elementer fra pensum som der trækkes på
- Reflektere over relationen mellem definering af
problemstilling, analyse og løsningsdesign
- Anvise konkrete handlingsforslag og reflektere over
identificerede og/eller oplevede udfordringer ved forsøg på
implementering
- Redegøre selvstændigt for det valgte løsningsdesign og dettes
relevans i forhold til case-virksomhedens situation og
behov
|
Prøve/delprøver |
Business
Project:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i projektet, men kan
omfatte andre teorier og modeller fra pensum, der kunne have været
bragt i anvendelse til analyse og løsning af den opstillede
problemstilling.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
VIDEN
De studerende udvikler deres teoretiske og praktiske viden gennem
anvendelse af teoretisk viden i forbindelse med praktisk
problemløsning i organisationer
FÆRDIGHEDER
De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne:
- Definere en relevant problemstilling
- Foretage teoretisk informeret analyse og diagnosticering af den
konkrete problemstilling.
- Udvikle et løsningsdesign og implementeringsplan med konkret
handlingsanvisning
- Formidle et projekt klart og præcist i skrift og
tale.
KOMPETENCER
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Faget afvikles som blended learning, hvilket
betyder at undervisningen vil indeholde en række forskellige
aktiviteter, der forudsætter tilstedeværelse, herunder workshops og
vejledning. Derudover indeholder faget en række forberedende og
opfølgende aktiviteter i tilknytning til
tilstedeværelsessessionerne, eksempelvis videobaseret
undervisningsmateriale og gruppepræsentationer. Der vil være en
kombination af aktiviteter med mulighed for fysisk tilstedeværelse
og online deltagelse. |
Feedback i undervisningen |
Deltagerne vil løbende modtage feedback dels
gennem afvikling af workshops og vejledning. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning og workshops |
15 timer |
Vejledning |
6 timer |
Forberedelse til undervisning og vejledning |
25 timer |
Projektarbejde og eksamen |
91,5 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Udvalgte kapitler i bogen "Problem Solving in
Organizations: A Methodological Handbook for Business and
Management Students" af van Aken, J.E. & Berends, H.,
2018, Cambridge University Press.
|
Sidst opdateret den
28-06-2022