2022/2023 DIP-DFINO1041U Derivatives og Risk Management
English Title | |
Derivatives and Risk Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 27-04-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Overordnet skal den studerende opnå en god
forståelse for derivatinstrumenters design, virkemåder, prissætning
og afkast-risiko egenskaber. Endvidere skal den studerende kunne
demonstrere, hvordan derivatinstrumenter kan anvendes effektivt til
styring af forskellige former for finansielle risici i virksomheder
og i investeringsporteføljer. Mere specifikt skal den studerende:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der stilles i løbet af semesteret 3 online quizzer, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzer udgør tilsammen den obligatoriske aktivitet i faget, der skal godkendes før man kan indskrives til eksamen. Godkendelse forudsætter, at mindst 70% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. Såfremt disse quizzer ikke godkendes samlet, gives den studerende mulighed for at deltage i en afsluttende multiple choice quiz, der skal godkendes, for at man kan indskrives til eksamen. Godkendelse forudsætter, at mindst 70% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Derivatives og Risk Management er et metode- og teknikfag, hvor målsætningen er at give de studerende en dyb og detaljeret indsigt i de mest anvendte finansielle derivater og deres anvendelsesmuligheder, primært til styring af finansielle risici i virksomheder og i investeringsporteføljer. Der gives en grundig indsigt i formål, opbygning samt værdiansættelse af hvert enkelt derivat. I denne sammenhæng sættes de studerende desuden i stand til at kunne anvende derivaterne til afdækning af såvel nationale som internationale finansielle markeds- og kreditrisici. De studerende vil med faget derfor være i stand til at forstå såvel opbygningen som anvendelsen af en bred vifte af finansielle instrumenter.
Som grundlag for udvikling af de studerendes generelle og specifikke kompetencer indgår følgende problemstillinger og fag-/teoriområder: Forståelse af finansielle risici, strategi for risikostyring, samt hedging. Introduktion til pengemarkedsinstrumenter. Finansielle
produkter, herunder:
1. Forwards og futures (aktier, indeks, valuta og råvarer). 2. FRA. 3. Swaps. 4. Optioner (Black & Scholes) a. Aktie-, indeks-, rente- og valutaoptioner b. Eksotiske optioner og strukturerede obligationer
5. Kreditderivater (CDS'er) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer.
Undervisningen i faget Derivatives og Risk Management dækker cirka 1/3 af semesteret, og den gennemføres ved forelæsninger. I disse skabes et overblik over fagets teori kombineret med praktiske problemstillinger. Forelæsningerne understøttes af en antal videoer, som også kan benyttes til repetition. Hertil kommer et antal øvelser inden for faget. Der stilles løbende i semesteret et antal online quizzes, der samlet udgør en obligatorisk aktivitet. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende har under hele kurset adgang til 3
multiple choice-quizzer på CBS Canvas. Der giver feedback på
svarmulighedsniveau, dvs. at den studerende får at vide, hvorfor
hendes/hans svar er forkert og en ledetråd til, hvor hun/han kan
læse op på stoffet inden næste forsøg.
Endvidere gives der generel feedback via videoer, der fokuserer på særlige "trouble spots", som er konstateret ved besvarelsen af quizzerne, og disse adresseres også ved efterfølgende forelæsning og/eller øvelsestime. Den enkelte studerende kan endvidere søge individuel feedback ved møde med undervisere(n). Dette kan være i forlængelse af undervisning eller andet tidspunkt aftalt mellem underviser og studerende. Den/de studerende skal selv booke tid til denne form for feedback. I tillæg til ovenstående gives der øjeblikkelig, digitalt feedback (via Smartphone eller PC) på små "concept check" spørgsmål i programmet SOCRATIVE. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
John C. Hull: Fundamentals of Futures and Options Markets GLOBAL EDITION (8th Edition), Pearson, 2016.
Forelæsningnotater, slides, artikler og videoer lægges på Canvas. |