2022/2023 DIP-DHDVV9014U Skatteret
| English Title | |
| Tax law |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et quarter |
| Starttidspunkt | Fjerde quarter, Sommer |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Studieadministrator
for HD(R):
Pia Clasen Mail: hdr@cbs.dk |
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 10-02-2023 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
| Fagets overordnede mål er at sætte de studerende
i stand til på et højt niveau at kunne identificere, analysere og
løse centrale og komplekse skattemæssige problemstillinger.
Der lægges stor vægt på at opøve de studerende i at beherske skattemæssig metode, således at de studerende kan løse de skattemæssige problemstillinger på korrekt vis samt blive i stand til efter afslutningen af faget fremover at holde sig ajour inden for fagets temaer med hensyn til såvel lovgivning som praksis. |
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Faget starter med at fagets karakteristika beskrives, herunder
behandles skattemæssig metode, især den juridiske
fortolkningsmetode. Statsskattelovens §§ 4-6 relateres til senere
lovgivning for at give et overblik over i hvilket omfang §§ 4-6
stadig er gældende, og hvorledes dele af reglerne i §§ 4-6 er
blevet ændret ved efterfølgende ”special-lovgivning” f.eks.
ejendomsavancebeskatningsloven, aktieavancebeskatningsloven og
kursgevinstloven. Der lægges vægt på at behandle hvorledes der
søges information til løsning af et skattemæssigt problem.
Faget afsluttes med en gennemgang af grundlæggende skattemæssige problemer for selskaber. |
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Fremmødeundervisning med online elementer.
Der vil blive vekslet mellem forelæsninger, klassedialog, mindre opgaver og cases. Til undervisningsgangene er der tilknyttet video, som kort omhandler problemstillingen, og quizzes til repetition/forberedelse. Hver gruppe skal præsentere én case, hvor læreren fungerer som opponent. Undervisningen afveksler mellem overbliksforelæsning af læreren, klassedialog, spot- og summeopgaver (gruppediskussion) og som nævnt studenterpræsentationer. Undervisningsforløb med start midt april: Mulighed 1: tirsdage og/eller torsdage, kl. 17.10 - 19.45 fordelt over 11 gange Mulighed 2: lørdag, kl. 8.55 - 14.15 fordelt over 6 gange. |
||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| • Løbende brug af 'begrebs-spørgsmål' fra
lærebogen, samt gennemgang af øvelser/cases
•Der gives feedback løbende i undervisningen herunder feedback på præsentationer fra studerende samt øvelsesopgaver der stilles som en del af undervisningen. • Der gives mundtlig feedback på præsentationer af cases og øvelser i undervisningen • Feedback på dette fag vil blive givet gennem den løbende diskussion i undervisningen |
||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Litteraturen vil blive offentliggjort på MY.CBS.DK og CBS Canvas ultimo februar.
|
||||||||||||||||||||||