2022/2023  DIP-DHDVV9909U  Strategisk Ledelseskommunikation

Type Valgfag
Niveau Diplom
Max. antal deltagere 40
Studienævnet for HD (2. del)
  • Lars Thøger Christensen - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organisation
  • Strategi/Strategy
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 30-08-2022

Ved kursets afslutning forventes den studerende at:
  • Kunne forklare og problematisere klassiske kommunikationsteoretiske begreber som afsender, budskab, modtager, tale, handling, etc. i såvel konventionelle medier som online.
  • Kunne anvende begreber som corporate branding, public relations og issues management til at analysere, hvorledes virksomheder proaktivt søger at håndtere voksende krav fra interessenter.
  • Kunne identificere og vurdere forskellige tilgange til krisehåndtering, herunder etablering og vedligeholdelse af relationer til medier.
  • Kunne analysere ledelse som kommunikativ praksis med fokus på især identitetsopbygning, organisationsforandring, forhandling og konfliktløsning.
  • Kunne vurdere konkrete kommunikationsstrategiske problemstillinger og løsninger i virksomheder og organisationer med afsæt fagets, begreber, modeller og teorier.
  • Være i stand til at forholde sig kritisk refleksivt til begrænsninger i fagets begreber, teorier og perspektiver.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Ingen specielle
Strategisk ledelseskommunikation:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterår og Efterår
Syge/omprøven kan blive afviklet som mundtlig eksamen, hvis antallet af tilmeldte til syge/omprøven tilsiger det.

Modulet har fokus på, hvorledes professionel kommunikation praktiseres i vor tids organisationer, der i stigende grad skal opfange og tilgodese krav fra et voksende antal interessenter. Modulet fremhæver både styrker og svagheder i gældende praksis inden for ledelseskommunikation, branding, krisehåndtering og online kommunikation.

Fagmodulet vil især fokusere på følgende emneområder:

• Grundlæggende kommunikationsteori – og praksis
  • Branding
  • Digitalisering og sociale medier
  • Public relations og issues management
  • Krisekommunikation
  • Medierelationer
  • Ledelseskommunikation
  • Forhandling og relationer
  • Forskel mellem tale og handling

Kurset afvikles som fremmødeundervisning med visse online elementer.

Undervisningen gennemføres som dialogforelæsninger iblandet diverse øvelser og mini-cases, der opsamles med efterfølgende plenumdebat. Der lægges stor vægt på samspillet mellem nuanceret teoriforståelse og praktisk anvendelighed, der inkluderer de studerendes egne erfaringer.
Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel feedback.
Forberedelse til undervisning og eksamen 110 timer
Tilstedeværelse 32 timer
Eksamensaktiviteter 24 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningen vil finde sted tirsdage og torsdage kl. 17.10-20.40 i ugerne 37-40.

Meddeles senere.

Sidst opdateret den 30-08-2022