Læringsmål |
Ved kursets afslutning forventes den studerende
at:
- Kunne forklare og problematisere klassiske
kommunikationsteoretiske begreber som afsender, budskab, modtager,
tale, handling, etc. i såvel konventionelle medier som online.
- Kunne anvende begreber som corporate branding, public relations
og issues management til at analysere, hvorledes virksomheder
proaktivt søger at håndtere voksende krav fra interessenter.
- Kunne identificere og vurdere forskellige tilgange til
krisehåndtering, herunder etablering og vedligeholdelse af
relationer til medier.
- Kunne analysere ledelse som kommunikativ praksis med fokus på
især identitetsopbygning, organisationsforandring, forhandling og
konfliktløsning.
- Kunne vurdere konkrete kommunikationsstrategiske
problemstillinger og løsninger i virksomheder og organisationer med
afsæt fagets, begreber, modeller og teorier.
- Være i stand til at forholde sig kritisk refleksivt til
begrænsninger i fagets begreber, teorier og
perspektiver.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Ingen specielle |
Prøve/delprøver |
Strategisk
ledelseskommunikation:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 3 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge/omprøven kan blive afviklet som
mundtlig eksamen, hvis antallet af tilmeldte til syge/omprøven
tilsiger det.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Modulet har fokus på, hvorledes professionel kommunikation
praktiseres i vor tids organisationer, der i stigende grad skal
opfange og tilgodese krav fra et voksende antal interessenter.
Modulet fremhæver både styrker og svagheder i gældende praksis
inden for ledelseskommunikation, branding, krisehåndtering og
online kommunikation.
Fagmodulet vil især fokusere på følgende emneområder:
- Grundlæggende kommunikationsteori – og praksis
- Branding
- Digitalisering og sociale medier
- Public relations og issues management
- Krisekommunikation
- Medierelationer
- Ledelseskommunikation
- Forhandling og relationer
- Forskel mellem tale og handling
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset afvikles som fremmødeundervisning med
visse online elementer.
Undervisningen gennemføres som dialogforelæsninger iblandet diverse
øvelser og mini-cases, der opsamles med efterfølgende plenumdebat.
Der lægges stor vægt på samspillet mellem nuanceret teoriforståelse
og praktisk anvendelighed, der inkluderer de studerendes egne
erfaringer. |
Feedback i undervisningen |
Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved
besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel
feedback. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til undervisning og eksamen |
110 timer |
Tilstedeværelse |
32 timer |
Eksamensaktiviteter |
24 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen vil finde sted tirsdage og torsdage kl.
17.10-20.40 i ugerne 37-40.
|
Foreløbig litteratur |
|