Læringsmål |
VIDEN
Gennem afgangsprojektet skal den studerende kunne anvende flere af
studiets teorier og metoder til løsning af en kompleks faglig
relevant selvvalgt problemstilling. Den studerende skal her både
demonstrere viden om og overblik over studiets teorier og metoder
og vise at han/hun kan anvende disse til identifikation, analyse og
løsning af problemformulering samt vise viden om teoriernes,
modellernes og metodernes muligheder og begrænsninger.
•Endvidere skal den studerende have kendskab til og overblik over
relevante erhvervsøkonomiske og organisatoriske metoder til løsning
af problemstillinger og desuden skal den studerende have viden om,
hvordan disse metoder anvendes samt kunne reflektere over deres
muligheder og begrænsninger.
FÆRDIGHEDER
De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne:
•Identificere, analysere, formulere og afgrænse en kompleks
praktisk og fagligt forankret problemstilling.
•Forklare, evaluerer og vælge relevante metoder til løsning af
problemstillingen og herunder udvikle et relevant
undersøgelsesdesign, der sikre validitet og reliabilitet.
•Forklare, evaluerer og vælge relevante teorier, modeller og
begreber til løsning af problemstillingen og herunder udvikle en
specifik analysemodel til håndtering af empiri.
•Indsamle relevant empiri gennem brug af videnskabeligt anerkendte
metoder.
•Systematisk sammenstille empiri og teori og gennemføre relevante
analyser.
•Udvikle fagligt funderet forslag til løsning af den identificerede
problemstilling.
•Reflektere over løsningsforslags anvendelighed samt over modellers
relevans, brugbarhed og begrænsninger.
•Konkludere på det formulerede problem.
•Skriftligt og mundtligt formidle en kompleks praktisk og fagligt
forankret problemstilling og dens behandling og eventuelle løsning
i et klart, logisk og fagligt præcist sprog.
KOMPETENCER
De studerendes centrale kompetencer omfatter at kunne:
- Have kendskab til og forståelse for teorier, modeller og
metoder fra studiet, der kan anvendes til at belyse en konkret
selvvalgt problemstilling.
- Kunne udvælge relevante teorier og metoder og anvende disse til
analyse af problemstillingen.
- Demonstrere viden om teoriernes og metodernes muligheder og
begrænsninger og deres eventuelle alternative og partielle
anvendelse.
- Formulere et relevant og afgrænset problem inden for studiets
fagområde, som strukturerer arbejdet med afgangsprojektet.
- Analysere den selvvalgte problemstilling på baggrund af de
valgte teorier og metoder og levere fagligt underbyggede og
dokumenterede konklusioner.
- Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til at
belyse problemstillingen. Herunder det økonomiske
forskningsprogram, hvis det er relevant
- Forklare og evaluere sammenhængen mellem formulering af
problem, udvikling af metode, valg og brug af teori, evt.
empiriindsamling, analyse og konklusion.
- Formidle resultatet, skriftligt såvel som mundtligt, på et
sprogligt og fagligt højt niveau.
- At identificere, formulere, afgrænse, analysere og løse
komplekse problemstillinger inden for studiets fagområde gennem
brug af en eksplicit, reflekteret fremgangsmåde (metode) samt
videnskabelig teori eller modeller.
- At indhente og anvende relevant litteratur. At indsamle,
behandle og analysere relevant empirisk materiale på et fagligt
grundlag.
- At indsamle, behandle og analysere relevant empirisk materiale
på et fagligt grundlag, hvis det er relevant.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det
er en forudsætning for tilmelding til Afgangsprojektet, at den
studerende har bestået, eller som minimum er tilmeldt eller har
deltaget i, alle forudgående prøver på 1., 2. og 3.
semester. |
Prøve/delprøver |
Afgangsprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Afgangsprojektet kan skrives individuelt eller af
to studerende sammen. Projektet skal have et omfang på max. 80
normalsider ved både 1- og 2-personers opgaver.
Der skal indgå et Executive Summary på dansk eller engelsk
(indeholdt i det maksimale sidetal). Bedømmelsen er en
helhedsvurdering af det skriftlige projekt (inkl. Executive
Summary) og den mundtlige præstation. |
Opgavetype |
HD 2. del afgangsprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
45 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer, Ordinær eksamen i maj. Reeksamen i
august/september. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved omprøve afleveres en forbedret
udgave af projektet primo august.
Den studerende kan få 2 timers ekstra vejledning i forbindelse med
syge/omprøven, hvis alle vejledningstimerne tilknyttet den ordinære
prøve er opbrugt og der er gjort et eksamensforsøg ved den ordinære
eksamen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende har mulighed for at indlede eksamen med et kort
oplæg, hvorefter eksamen tager udgangspunkt i det indleverede
projekt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formål
- Formålet med afgangsprojektet er at give de studerende mulighed
for at fordybe sig i løsningen af en praktisk/teoretisk
interdisciplinær eller evt. fagmonopolær orienteret større
problemstilling indenfor studiets fagområder gennem anvendelse af
de på studiets anvendte metoder og teorier
- Målet er, at de studerende opnår overblik over studiets
teorier og metoder samt evnen til at kunne anvende disse og
reflektere over deres muligheder og begrænsninger. Endvidere er det
målet med afgangsprojektet, at de studerende trænes i at arbejde
selvstændigt med en kompleks faglig relevant problemstilling,
og at de trænes i at formidle en kompleks problemstilling og
dens løsning såvel skriftligt som mundtligt.
Indhold
De studerende skal kunne identificere, formulere, begrunde og
afgrænse en kompleks praktisk og/eller orienteret og faglig
relevant problemstilling. De skal kunne begrunde og vælge relevante
metoder (jura/økonomi) og teorier (primært økonomi) til løsning af
problemformuleringen.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Vejledning - Faglig og strukturel sparring,
herunder til problemformulering og valg af metode(r).
Der afholdes en fælles introduktionsforelæsning forud for
afgangsprojektet i januar måned. |
Feedback i undervisningen |
Udover, at selve vejledningen er feedback fra
vejlederen, så får den studerende som en integreret del af
karaktergivningen feedback i, hvordan den studerende kunne have
forbedret projektet, så en eventuelt højere karakter kunne være
opnået, men ligeledes tilkendegivselse på projektets stærke og
svage sider . |
Studenterarbejdstimer |
Vejledning |
12 timer |
Opgaveskrivning |
400,5 timer |
|