2022/2023  DIP-DREGO1031U  Seminarrække i Regnskab og Økonomistyring

Kursets ECTS 5 ECTS
Niveau Diplom
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HD (2. del)
  • Michael Andersen - Institut for Regnskab (RR)
Studieadministrator for HD(R):
Pia Clasen
Mail: hdr@cbs.dk
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 30-08-2022

Den studerende skal opnå en teoretisk velfunderet forståelse for én eller flere faglige problemstillinger inden for rammerne af HD(R)´s fagfelt og i forbindelse hermed kunne reflektere over og anvende relevante teorier, modeller og metoder til løsningen heraf.

Den studerende skal endvidere udvikle en kompetence i at fremlægge udvalgte faglige problemstillinger skriftligt og mundtligt og i at kunne forholde sig kritisk til de i seminaret udarbejdede analyser og løsningsforslag.

Endelig skal seminaret udvikle den studerendes evne til at foretage større sammenhængende faglige analyser på et akademisk grundlag som en træning til det senere afgangsprojekt.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Faget udgør et progressivt forløb, hvorfor der gælder følgende forudsætning for tilmelding til Seminarrækken:

Den studerende har været udprøvet eller er tilmeldt prøverne i de obligatoriske fag (Ekstern regnskab, Økonomistyring, Forretningsforståelse og økonomi), men ikke nødvendigvis bestået alle prøver.
Seminarrække i Regnskab og Økonomistyring:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 2-4
Omfanget af det skriftlige produkt afhænger af antallet af personer i gruppen således:
2 personer: Max. 20 sider
3 personer: Max. 25 sider
4 Personer: Max. 30 sider
Opgavetype Seminaropgave
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter, Ordinær seminar eksamen i december.

Syge- omprøve slut februar / start marts
Individuel mundtlig prøve på 20 min. på baggrund af skriftligt produkt lavet som gruppe eller individuelt.

Gruppeaflevering 20-30 sider afhængigt af antal personer i gruppen
Individuelt produkt på 10-15 sider.

De studerende danner selv grupper på 2-4 personer.

Seminargrupperne skal:

• Skrive og aflevere et seminar på op til 30 sider
  • Mundtligt individuelt forsvare deres eget seminar

Der kan skrives seminar i såvel obligatoriske fag som HD(R) udbudte valgfag.  Det er en forudsætning for at skrive seminar i et givet fag, at man som studerende har været til eksamen/er tilmeldt eksamen i faget. Seminargrupperne vælger inden for hvilket fag, de ønsker at skrive, ud fra et "først til mølle" princip, idet der i alle fag er begrænsninger mht., hvor mange grupper, der kan skrive seminar. Seminargrupperne formulerer selv det endelige faglige emne inden for det fag de skriver seminar i. Emnet skal godkendes af den fagansvarlige for faget.

Seminarrækken starter med 3 lektioner, hvor den fagansvarlige lærer bl.a. perspektiverer mulige faglige temaer, der kan skrives indenfor samt redegør for de faglige og metodiske krav, der stilles til seminaret. Herudover har opstartseansen til formål at sikre, at alle studerende er placeret i en seminargruppe samt at grupperne påbegynder processen med at udabejde en emneformulering.

Når seminargruppen har fået godkendt sit emne tildeles en vejleder og 2 timers vejledning. Vejledningen er primært tiltænkt begyndelsen af skriveprocessen, hvor problemformulering skal udarbejdes og disponeringen af seminaret samt litteratursøgning skal afklares. Der kan dog også ske vejledning ved udvalgte problemstillinger senere i skriveprocessen.

Bedømmelsen gives som en karakter efter 7-trinsskalaen. Der er tale om en helhedsbedømmelse hvori indgår:
•    Det skriftlige seminar
•    Individuelt mundligt forsvar af gruppens seminar

Det skriftlige seminar indgår med betydelig vægt i helhedsbedømmelsen.

Der gives individuel karakter til seminargruppens medlemmer.

Opstartslektioner dialogbaseret
Individuel vejledning af seminargrupper.
Dialogbaseret diskussion i forbindelse med forsvar af eget seminar.
Mundtlig feedback gives på baggrund det skriftlige seminar samt mundtlige forsvar.

Der gives endvidere individuel feedback I form af den vejledning, som tilbydes ved udarbejdelsen af seminarets skriftlige del.
Udarbejdelse af seminarets skriftlige del 120 timer
Forsvar af eget seminar 20 timer