2022/2023 KAN-CCMAV1019U Persondataret og corporate compliance
English Title | |
Data Protection Law & Corporate Compliance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-02-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Det er nærmest umuligt at drive virksomhed uden at behandle personoplysninger, som har stor betydning i forbindelse med nye forretningsmodeller. Med den nye persondataforordning skærpes behandlingskravene og bødeniveauet, hvilket giver fornyet fokus på databeskyttelse samt øget behov for viden om reglerne for håndtering af persondata.
Formålet med dette kursus er at sætte den studerende i stand til at identificere og håndtere juridiske problemstillinger inden for persondataretten, herunder gennem corporate compliance. Kurset indeholder både aspekter af teknisk, forretningsmæssig og organisatorisk karakter samt diskussioner af grænseflader til andre juridiske discipliner, herunder fx arbejdsret, markedsføringsret, sundhedslovgivning og finansiel regulering.
Dette kursus har også til formål at diskutere, hvordan studerende kan være empatiske i samfundet, mens de er konkurrencedygtige i erhvervslivet, tænke kritisk og konstruktivt når de samarbejder, og også forstå og adressere vigtige etiske og juridiske dilemmaer. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i undervisning forbedrer læringsresultatet for alle studerende. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som deres spørgsmål, der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser). | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Jan Trzaskowski & Max Gersvang, GDPR Compliance – Understanding the General Data Protection Regulation (2. udgave, Ex Tuto 2022) samt videnskabelige artikler. |