2022/2023 KAN-CCMVV4013U Markedsføringsret – ulovlig og lovlig markedsføring.
English Title | |
Marketing Law – legal and illegal marketing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 11-02-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal være i stand til at
demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Ingen forudsætninger. Kan ikke tages af cand.merc.jur.-studerende pga. overlap med obligatorisk fag. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Markedsføring er centralt for de fleste virksomheder. Dette
kursus giver en grundig introduktion til markedsføringsretten og
behandler særlige problemstillinger, som fx vildledende
markedsføring, direkte markedsføring og markedsføring i sociale
medier. Formålet er at give den studerende værktøjer til at vurdere
lovligheden af markedsføringsplaner og konkrete
markedsføringsaktiviteter.
Der benyttes case-baseret undervisning mhp. anspore diskussioner og derved skabe forståelse for den kompleksitet markedsføringsretlige spørgsmål ofte besidder. Der inddrages elementer fra afsætnings- og adfærsøkonomien samt andre relevante discipliner for at skabe forståelse for den kontekst markedsføringsretten skal forstås i. Endelig lægges der stor vægt på EU-rettens betydning for national markedsføringsret, herunder mulighederne for markedsføring over grænserne.
Fagets udvikling af personlige kompetencer:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og
diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at
understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende
forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og
diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i
undervisning forbedrer læringsresultatet for alle studerende.
This course also aims to discuss how students can be compassionate in society while competitive in business, think critically and constructive when collaborating, and also understand and address important ethical and legal dilemmas. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som deres spørgsmål, der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser). | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis & Jan Trzaskowski, Markedsføringsretten (4. udgave, 2022). |