2022/2023 KAN-CKOMV1507U Multimodal markedskommunikation: Den semiotiske cocktail fra mix til indtagelse
English Title | |
Multimodal Marketing Communication: The Semiotic Cocktail Mixed and Consumed |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 35 |
Max. antal deltagere | 45 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 11-02-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12, skal den studerende
med ingen eller kun mindre fejl og mangler kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
En grundlæggende viden om kommunikationsmæssige og kognitive forhold og teorier vil være en fordel, men en indgående viden forudsættes ikke. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Markedskommunikation og anden strategisk kommunikation udmønter sig i stadig mere raffinerede ”cocktails” af ord, tekst, billeder, tal, typografi, former, farver, filmklip, musik, smags-, duft- og føleindtryk osv. Disse serveres på stadig flere medieplatforme, som spiller stadig tættere sammen med hinanden. I disse mix indgår både traditionelle formater som produktemballager, bannerreklamer og videospots og mere subtile virkemidler, fra duften i butikken til transmedial historiefortælling med modtageren som medskaber.
Kurset giver deltagerne et indblik i, hvad der er fælles for og hvad der adskiller disse kommunikative virkemidler, og i de måder de kan bringes i spil med hinanden på til at formidle det intenderede budskab i løbende markedskommunikation. Der tages afsæt i det tværfaglige forskningsfelt multimodal kommunikation, der udgør en integreret ramme for udforskningen af samspillet mellem forskellige kommunikative virkemidler (semiotiske modaliteter) og -kanaler. Feltet bygger bro mellem teori og empiri fra en række mere specialiserede områder, herunder sprogvidenskab, semiotik, visuel kommunikation, perception, sensorik, kognitiv psykologi og neurovidenskab.
Følgende emner vil blive berørt:
Kurset giver deltagrene et teoretisk og praktisk grundlag for at forstå forskellige kommunikative modaliteters muligheder og begrænsninger som led i planlægning og evaluering af markedskommunikation og anden måldrevet (strategisk) kommunikation, med vægt på den faktiske effekt på målgruppen. Deltagerne får lejlighed til at gennemføre empirisk baserede analyser af konkrete kampagner og kommunikationsprodukter, herunder at teste effekten af alternative multimodale kommunikationsløsninger hands-on i mindre skala. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset kombinerer lærestyret gennemgang med praktiske øvelser, der understøtter deltagernes udvikling af deres analytiske færdigheder og evne til at identificere og fremkomme med kreative og effektive løsningsmodeller til håndtering af multimodale kommunikative udfordringer. Aktiviteterne omfatter ligeledes gruppepræsentationer af selvidentificerede cases og eksempler til diskussion på klassen samt en multiple-choice-test til opsamling af det gennemgåede stof. Tilsammen leder disse aktiviteter frem mod den afsluttende case-baserede eksamensopgave. Endvidere tjener samtlige aktiviteter til at understøtte deltagernes udvikling af de Nordic Nine-kompetencer, der udgør det gennemgående mål for alle uddannelser på CBS. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback til de studerende i forbindelse med opgavegennemgang og diskussion af gruppeoplæg. Hertil kommer en diagnostisk multiple-choice-test i det samlede teoretiske stof. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Udvalgte kapitler fra:
Hertil kommer tidsskriftsartikler, rapporter, originalt case-materiale m.v., tilgængelige via CBS’ Bibliotek, CBS Canvas eller online. |