2022/2023 KAN-CSOCV1007U Politisk Kommunikation mellem Magt og Legitimitet
English Title | |
Political Communication between Power and Legitimization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-02-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Når undervisningen er afsluttet, vil den
studerende være i stand til at:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Der kræves ikke specielle forudsætninger for at deltage i faget. Alle teorier og tekster gennemgås grundigt i undervisningen. Der er mulighed for at stille spørgsmål, hvis der er noget, man ikke forstår. Der lægges læsevejledninger ud på Canvas. Alle med interesse for faget skulle kunne deltage og bestå eksamen. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagets indhold og forløb: Den politiske kommunikation befinder sig i spændingsfeltet mellem Spin og Fake News, Strategi og Sandhed, Magt og Legitimitet. I populismens tidsalder vendes alt på hovedet. Spin bliver til Strategi, Fake News til Sandhed, Magt til Legitimitet. Det er dødsens farligt. Derfor er dette fag meget vigtigt for enhver, der ønsker at arbejde med politisk kommunikation i civilsamfundets foreninger og organisationer, private virksomheder, offentlige organisationer, kommunale og statslige forvaltninger. Faget skal sætte den studerende i stand til kvalificeret at
forstå, begrunde og diskutere den politiske kommunikation i
spændingsfeltet mellem Spin, Fake News, Magt og Legitimitet.
Centrale nyere teoretikere i faget er Foucault, Luhmann og
Habermas. Faget integrerer centrale fag så som politisk
kommunikation, retorik, politisk sociologi, politisk teori,
politisk filosofi og moralfilosofi. Mens magt handler om at gøre
beslutninger effektive, handler moralfilosofi om at gøre dem
legitime, hvad enten beslutninger finder sted i staten, på markedet
eller i det civile samfund. Med afsæt i tekster fra Antikken,
Renæssance og frem til vor tid følger faget den politiske
kommunikation i samspillet mellem magt og legitimitet, herunder
forholdet mellem stat og marked, konflikt og konsensus,
spin og fake news samt hvordan virksomheder får en
license to operate i offentligheden.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil være en blanding af
Klasseundervisning og forud optagne Online forelæsninger.
1. Klasseundervisning I: Faget indledes med en gang med klasseundervisning. Her gives et overblik over hele faget og dets problemstillinger. Litteraturen gennemgås. Der gives vejledning i, hvordan man skal gribe faget an. Det gives gode råd til, hvordan man skal arbejde med online forelæsningerne. 2. Online forelæsninger: Alle forelæsninger vil ligge tilgængelige på Canvas. Det skaber fleksibilitet, således at studenten kan høre forelæsninger, når det er passende. Der er også mulighed for senere at vende tilbage til de samme forelæsninger. Der lægges læsevejledninger til alle forelæsninger ud på Canvas. 3. Klasseundervisning II: Når Online forelæsningerne er tilegnet, vil der være klasseundervisning. Ved klasseundervisningen vil der være mulighed for at stille spørgsmål til hele pensum, som er blevet gennemgået i Online forelæsningerne. Dernæst gives der også et stort overblik over alle fagets problemstillinger, således at deltagerne får en samlet forståelse af faget. 4. Eksamen: Der vil ved klasseundervisningen være en systematisk forberedelse til eksamen. Ved klasseundervisningen gøres der deltaljeret rede for eksamen. Der gennemgås, hvordan man skal besvare et eksamensspørgsmål. Der gives vejledning i, hvordan man skal forberede sig til eksamen. Deltagerne skal skrive nogle mindre synopser til alle temaer i faget, således at deltagerne er godt forberedt til eksamen. Synopserne bliver kommenteret ved klasseundervisningen. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback er integreret i alle led af
undervisningen. Faget består af Klasseundervisning og forud optaget
Online undervisning:
1. Klasseundervisning I: Her gives der Feedback til alle spørgsmål om, hvordan man skal gribe faget an, hvordan man skal læse pensum, hvordan man bruger Online forelæsningerne, hvordan den efterfølgende klasseundervisning foregår. 2. Online forelæsninger: Her er der læsespørgmål til alle tekster. Deltagerne har ved Klasseundervisningen mulighed for at vende tilbage til alle læsespørgsmål, som måtte have været vanskelige at besvare ved Online forelæsningerne. 3. Klasseundervisning II: Her gennemgås faget overordnet. Det vil være muligt løbende at stille spørgsmål og rejse relevante problemstillinger i undervisningen, som der gives feedback på. Deltagerne skal skrive en mindre synopsis på 1-5 sider om hvert af temaerne i faget. Ved klasseundervisningen gives der feedback til alle synopser. Der vil være studenter oplæg med udgangspunkt i synopserne. Her gives der Feedback på studenternes oplæg. På denne måde bliver Feedback integreret i gennemgangen af hele fagets indhold og problemstillinger. 4. Eksamen: Der gives ved klasseundervisningen Feedback om, hvordan man skal besvare eksamensspørgsmålet, brug af hjælpemidler, og alle andre spørgsmål i forbindelse med eksamen. Der gives Feedback på eksamensresultat. 5. Studenter Feedback: Der bliver dannet en Facebook gruppe, hvor deltagerne i kurset kan kommunikere sammen. Her kan deltagerne give feed back på besvarelse af læsespørgsmålene til teksterne og på synopserne, som skrives i fagets temaer. Der vil blive organiseret studenter læse grupper for dem, som har lyst til at deltage. Her er der også mulighed for at få feedback fra de andre i læsegruppen. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|