2022/2023 KAN-CSPKO1003U Magt og Kommunikation
English Title | |
Power and Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 16-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||
Efter at have fuldt faget forventes den
studerende at være i stand til:
|
||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i fagene "Teknologi og ledelse", "Refleksiv Intervention og Kommunikation" og "Projekt i Refleksiv Ledelse og Strategisk Kommunikation", hvorfor at tilmelding til faget forudsætter at man også er tilmeldt fagene "Teknologi og ledelse", "Refleksiv Intervention og Kommunikation" og "Projekt i Refleksiv Ledelse og Strategisk Kommunikation" | ||||
Prøve/delprøver | ||||
Faget har fælles prøver med | ||||
KAN-CSPKO1055U | ||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||
Kurset introducerer en række centrale tilgange til at forstå magt og kommunikation i moderne samfund. Kurset fokuserer på og sammenligner forskellige tilgange til at forstå magt og kommunikation og tematiserer, hvordan forskellige perspektiver kan anvendes på forskellige cases og former for kommunikation, særligt i analyser af anden-ordens strategier.
Det overordnede formål med faget er, at de studerende får blik for, hvordan forskellige former for magt er på spil i organisationers anden-ordens strategier. Når strategier går på anden orden bliver magt til et spørgsmål om at forsøge at skabe særlige betingelser for andre organisationers eller individers selvstyring. Kurset vil tilbyde de studerende en række forskellige magtforståelser, der gør sådanne analyser mulige. Kurset vil gennem brug af aktuelle eksempler vise, hvordan de forskellige magtforståelser skaber forskellige muligheder for at udarbejde analyser af anden-ordens strategier.
|
||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, fælles diskussioner, diskussioner af aktuelle eksempler og studenter- og gruppebaserede øvelser. | ||||
Feedback i undervisningen | ||||
Der vil være øvelsestimer før undervisningen,
hvor de studerende kan arbejde med og diskutere dagens tekster. Det
giver de studerende mulighed for at give hinanden feedback på deres
læsningen og forståelse af centrale begreber. Underviserne vil være
til stede og også give feedback på diskussioner. I undervisningen
vil der være små refleksionsøvelser, der der gennem diskussion vil
være feedback på tekster, centrale begreber, anvendelse og
analyser.
|
||||
Studenterarbejdstimer | ||||
|
||||
Foreløbig litteratur | ||||
M. Dean (2010) Governmentality: Power and Rule in Modern Society. Sage, London, 2nd edn. (or if you prefer, see 2006 Danish Translation of the first edition). Especially Chapter One. M. Foucault (1991) 'Questions of method', in C. Gordon et al. (eds) The Foucault Effect. Studies in Governmentality . University of Chicago Press, pp. 73-86. |