2023/2024 BA-BHAAO1701U Erhvervsøkonomiens videnskabsteori
English Title | |
Philosophy of Science and Business Research Methodology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Alle praktiske, administrative eller eksamensrelaterede henvendelser stilles til: Student Hub. | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-05-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
I forlængelse af HA. Almens kompetenceprofil behandler faget erhvervsøkonomi som en tværdisciplinær samfundsvidenskab med virksomheden i centrum. Fagets første centrale formål er således at anskueliggøre de ganske forskelligartede videnskabsteoretiske idealer, som informerer erhvervsøkonomiske kernediscipliner såsom mikroøkonomi, organisationsteori, strategi og finansiering. Herved gives de studerende basale metodiske og videnskabsteoretiske kompetencer samtidig med at de studerende herigennem kan blive bedre til at artikulere, begrunde og anvende den faglige viden, som de allerede har oparbejdet i løbet af deres første tre studieår.
Fagets andet centrale formål er at styrke de studerendes evne til at selv at producere erhvervsøkonomiske analyser på et videnskabeligt set ansvarligt grundlag - f.eks. i forbindelse med bachelorprojektet, som bruges som et tilbagevendende referencepunkt i løbet af faget. Hermed sættes fokus på evnen til at forholde sig kritisk reflekterende til relevante og aktuelle problemer for erhvervsøkonomisk forskning og praktisk virksomhedsdrift. Nærmere bestemt anskueliggør faget spørgsmål om metodevalg (med hvilket datagrundlag kan problemet besvares?), videnskabsteoretisk afsæt (ud fra hvilke kvalitetskriterier og krav til forklaringer?) og samfundsvidenskabeligt grundlag (ud fra hvilke grundlæggende antagelser om individers, organisationers, markeders eller samfundets beskaffenhed?). Således sigter faget efter at sætte den studerende i stand til at gennemføre en metodisk forsvarlig analyse af en virksomhedscase eller et erhvervsøkonomisk problem.
De to ovennævnte formål er direkte afspejlet i fagets forløb, som ligeledes er todelt: DEL 1 (på cirka 6 uger) har til formål er at skabe overblik over de videnskabsteoretiske forudsætninger, der ligger til grund for erhvervsøkonomisk forskning, imens DEL 2 (på cirka 4 uger) har til formål er at fremme den studerendes evne til selv at gennemføre metodisk ansvarlige analyser af virksomheder, økonomi og andre erhvervsøkonomiske såvel som samfundsmæssige fænomener, f.eks. inden for rammerne af bachelorprojektet.
I relation til CBS’ ’Nordic Nine Capabilities’, sigter faget i særlig grad efter at styrke NN1 (”You have deep business knowledge placed in a broad context”), NN2 (”You are analytical with data and curious about ambiguity”) og NN6 (”You are critical when thinking and constructive when collaborating”). For en beskrivelse af de anvendte undervisningsformater og for inddragelsen af online/”blended learning”-redskaber, se nedenstående ”Beskrivelse af undervisningsformer”. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Bortset fra en enkelt storholdsforelæsning for
hele årgangen foregår undervisningen på mindre hold af cirka 35-70
studerende. Her foretages både forelæsninger (for dobbelthold af
cirka 70 studerende) og holdøvelser (for enkelthold af cirka 35
studerende). I førstnævnte er videnskabsteoretiske begreber i fokus
og i sidstnævnte er erhvervsøkonomiske cases og plenumdiskussioner
af metodiske problemstillinger inden for erhvervsøkonomi i fokus.
"Blended learning" i form af korte video-forelæsninger (distribueret online via Panopto) indgår som et integreret element i undervisningen, som særligt understøtter de mindre holdøvelser på enkelthold. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Der er mulighed for at modtage feedback løbende i
undervisningen, men især i de mindre holdforelæsninger m. øvelse.
Feedbacken tager udgangspunkt i dialog og diskussion.
I undervisningsforløbets afsluttende uge ydes der individuel feedback til hver enkelt eksamensgruppe ift. deres planlagte analyse af den selvstændigt valgt erhvervsøkonomiske case, som de skal behandle i den skriftlige synopsis. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
|