2023/2024 BA-BHAAV1027U Supply Chain Management – vejen til konkurrencemæssige fordele
English Title | |
Supply Chain Management - the route to competitive advantage |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Victor
Lund - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
Se venligst kontakt info til Student Hub, studievejledning mv. på My.cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Supply Chain Management omfatter styring af samtlige
forretningsprocesser, der vedrører indkøb, produktion og
distribution af varer til slutkunden på tværs af
virksomhedsgrænser. I et globalt perspektiv medfører dette en øget
kompleksitet, idet produkter kan udvikles, sources, fremstilles og
distribueres i forskellige lande, hvilket har stor betydning for
lokalisering af produktion og lagerføring.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil primært være case baseret
således, at virksomhedsspillet løbende vil danne grundlag for
reflektioner over fagets temaer.
Herefter en kort gennemgang af dagens tema(er) med efterfølgende plenum perspektivering. Endelig afprøves teorierne på konkrete cases, øvelsesopgaver og virksomhedsspil. Det forventes herved at opnå en betydelig deltageraktivitet og en høj anvendelsesorientering. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback til studerende løbende gennem
faget med to specifikke aktiviteter, der fokuserer på at skabe gode
vilkår for feedback. Disse inkluderer:
• Deltagelse i online business simulation og/eller Livecases. Studerende får i grupper af 4-5 studerende til opgave at fungere som ledelsesteam (fx at gennemføre en virksomhedsturnaround) og træffe taktiske og strategiske beslutninger relateret til supply chain management. Som en del af deltagelsen i denne aktivitet vil studerende modtage feedback på deres performance. Derudover vil hver gruppe blive bedt om at præsentere deres reflektioner og strategiske overvejelser for relevante stakeholders (fx bestyrelse) og vil modtage feedback i grupper på den baggrund. • Specifikke sessioner der fokuserer på feedback aktiviterer, herunder cases, spil/business simulation og spørgesessioner hvor studerende kan modtage feedback på ideer til skrivning af synopsis. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Skjøtt-Larsen m.fl: Managing the Global Supply Chain,
4th edition, Copenhagen Business School Press
Stadtler, H (2004): Supply chain management and advanced planning - basics, overview and challenges Steerman, John (2001): “System Dynamics Modeling- Tools for Learning in a Complex World” Kraljic, P. (1983): Purchasing Must Become Supply Management, HBR Sep. pp. 109-117 Cox, Andrew (1996): Relational competence and strategic procurement management Lambert & Pohlen (2001): Supply Chain Metrics Elkington, John (1998): Partnerships from Cannibals with Forks Bagaley, B. & Maskell, B.: Value stream
management for lean companies
|