2023/2024 BA-BHAAV2271U Nyere hovedstrømninger inden for politisk økonomisk teori – i et postkapitalistisk perspektiv
English Title | |
Main contemporary ideas within political economic theory – a post capitalistic perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende skal kunne reflektere kritisk over
alternative forklaringsmodeller, der adresserer ovennævnte
fundamentale spørgsmål, som bygger videre og udfordrer den
klassiske politiske økonomiske teori. Fokus med faget er især evnen
til kritisk intellektuel refleksion og selvstændig original
tankegang.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sigter på at give de studerende en solid indsigt i nyere hovedstrømninger inden for politisk økonomi. Kurset bygger videre på klassisk politisk økonomi herunder erhvervsøkonomi, som diskuteres og analyseres med henblik på at vurdere relevansen heraf i det postkapitalistiske samfund.
Formålet med faget er at udstyre de studerende med en analytisk viden, som gør dem i stand til kritisk at forholde sig til klassisk politisk økonomi, herunder især nyere hovedstrømninger, som sætter kritisk fokus på det postmoderne kapitalistiske system.
Det gælder grundlæggende politiske økonomiske spørgsmål såsom effekten af virksomhedernes ansvarlighed, retfærdighed, virksomhedernes formål og interessevaretagelse, globalisering, bæredygtighed, ejendomsrettens betydning, ulighed, samfundets magtstrukturer, inklusion og diversitet, betydningen af præferencer samt narrativer, forudsætningen om rationalitet, kravet om økonomisk vækst, institutionernes- og den retlige reguleringens betydning. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Der indledes med en introduktion over hovedemner
inden for politisk økonomi/erhvervsøkonomi, som giver den
studerende et grundlæggende fundament af historisk viden og indsigt
herom.
Dernæst behandles udvalgte hovedstrømninger, med henblik på at vurdere betydningen i det postkapitalistiske samfund. Disse nye bidrag præsenteres og perspektiveres til den klassiske litteratur. Faget vil bl.a. koncentrere sig; effekten af virksomhedernes ansvarlighed, retfærdighed, virksomhedernes formål og interessevaretagelse, globalisering, bæredygtighed, ejendomsrettens betydning, ulighed, samfundets magtstrukturer, inklusion og diversitet, betydningen af præferencer samt narrativer, forudsætningen om rationalitet, kravet om økonomisk vækst, institutionernes- og den retlige reguleringens betydning. Faget forudsætter meget aktiv deltagelse fra de studerende side. De studerende vil blive bedt om at præsentere og redegøre kritisk for den nyere litteratur på området, således at den studerendes intellektuelle færdighed opøves og trænes. Der gives feedback herpå og undervisningen består i høj grad af diskussion, der medvirker til den personlige intellektuelle udvikling hos den enkelte studerende. Faget giver en desuden en dybere forståelse for de mere anvendelsesorienterede erhvervsøkonomiske fag, idet faget giver en overordnet teoretisk referenceramme. Igennem træning af de studerendes analytiske evner, trænes evnen til at bidrage til samfundsdebatten på kvalificeret grundlag. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback er helt centralt i faget og gives på
flere måder i faget.
Ved starten af hver undervisningsgang, får de studerende adgang til at spørge ind til problemstillinger, i forhold til hvad der blev gennemgået på forrige forelæsning. Feedback gives desuden efter hvert studenteroplæg og under selve undervisningen forudsættes det, at de studerende formulerer relevante kritiske spørgsmål, som der responderes på. Feedback gives desuden i forhold til relevante samfundsproblemstillinger, der drøftes i medierne dvs. det forudsættes en mere kontinuerlig feedback og aktiv læring fra de studerendes side, hvilket suppleres ved undervisernes Office hours. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Bog samt materialesamling med artikler (vil blive udarbejdet)
|