2023/2024 BA-BHAAV6037U Virksomhedernes interessevaretagelse - public affairs, government relations & lobbying
English Title | |
Public affairs, Government Relations & Lobbying |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med
ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl opfylde følgende
læringsmål: Efter gennemførsel af kursus i "Public affairs,
government relations og lobbying" skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Lobbyisme i værktøjskassen: med udgangspunkt i en business-tilgang fokuseres der på, hvordan virksomheder og organisationer kan følge med i og søge indflydelse på udviklingen i den nationale og europæiske lovgivningsproces gennem public affairs, government relations og lobbying (primært nationalt og i Bruxelles).
Public affairs handler om at varetage en virksomheds eller organisations interesse - i forhold til en politisk dagsorden og beslutningsproces. Vil man have indflydelse på politiske beslutninger af formel art, forsøger man at påvirke de love, der vedtages. Baggrunden for beslutningsprocesserne udspiller sig i den offentlige og uformelle debat, oftest i spændingsfeltet mellem tre sfærer: medier, politik og økonomi – ”Virksomhedens Bermudatrekant”. For virksomhederne handler det om tillid og ansvarlighed, og de samarbejdsnormer som knytter folk sammen. Ikke mindst hvad angår medierne og digitaliseringen oplever vi en ny medievirkelighed, som hele tiden udvikler sig og udfordrer virksomhederne. Den politiske kommunikation udvikler sig meget hastigt også med nye aktører, og er i høj grad dagsordenssættende. Især de ressourcestærke aktører professionaliserer deres politiske kommunikation for at styrke deres evne til at planlægge og styre den – der sker en policy-professionalisering.
I takt med politikkens medialisering er "de policy-professionelle" opstået som aktør og udgør en ny jobprofil for ansatte både i det offentlige politiske system og i det private erhvervsliv, i tænketanke, fagforeninger og interesseorganisationer. Kurset fokuserer også på de kvalifikationer, der kommer i spil inden for de forskellige jobtyper, og hvorfor "svingdøren" mellem job i politik/embedsværk og lobbyisme ofte anføres som problematisk.
Undervisningen foregår på baggrund af den aktuelle udvikling i det globale, internationale samfund og det europæiske samarbejde, og bygger i høj grad på casestudier og forskningsbaseret viden. Begreberne public affairs, government relations og lobbyisme drøftes både ud fra en teoretisk og praktisk tilgang, ligesom begreberne CSR – Corporate Responsiblity og stakeholder teori inddrages som vigtige elementer. Praktikeren og teoretikeren John Elkington har udviklet konceptet ”den tredobbelte bundlinje” (”The Tripple Bottom Line”). Med begrebet ”den politiske bundlinje” som en del af regnskabsmetaforen introduceres en ny bundlinje, som er politisk – den firedobbelte bundlinje: People, Profit, Planet og Politics. Kurset opererer således med politisk magt som regnskabsmetafor, selv om måling af politisk indsats er lettere sagt end gjort.
Virksomhederne samfundsansvar udvikler sig hastigt, ikke mindst som en vigtig del af ESG-strategien om bæredygtig ledelse. ”Samfundskontrakten” bevæger sig fra frivillighed i retning af mere og mere lovgivning.
Der tages primært udgangspunkt i danske virksomheders muligheder og interesser. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Faget gennemføres som forelæsninger (også med inddragelse af relevante eksterne eksperter), opgaver, cases og enkelte studenterpræsentationer. Der tilstræbes aktiv studenterdeltagelse i dialog og diskussioner. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Direkte feedback i forbindelse med præsentationer og opgavedrøftelser. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|