2023/2024 BA-BJURO1741U Retlig regulering af kreditter og sikkerheder
English Title | |
The Law of Credit and Security |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Fjerde quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-11-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Faget skal give de studerende viden om begreber
og regler inden for retsområderne kreditret, tingsret og
insolvensret, samt kompetencer til at løse konkrete
problemstillinger inden for de nævnte retsområder.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kredit- og sikkerhedsret bygger forudsætningsvis på den undervisning der er givet i de aftaleretlige og formueretlige discipliner på 1. år. I faget fokuseres der på følgende fire hovedområder:
1. Fordringsret og kreditret: Hvad er en fordring? Hvordan kan en fordring være en del af ens formue? Hvordan foregår køb of salg af fordringer? Hvad indebærer det, at man giver kredit? Centrale momenter:
2. Nødlidende kreditforhold: Hvad sker der, hvis en part ikke overholder sit løfte/indfrier sin forpligtelse? Hvad indebærer kreditorforfølgning? Hvilke formuegoder kan nås ved kreditorforfølgning? Centrale momenter:
3. Tingsret: Aspekter vedrørende ejendomsret og andre rettigheder inden for formuerettens område. Hvornår er retten til almindelig råden over ting fuldstændig, og hvornår er den begrænset? Tredjemandskonflikter – hvad sker der, når flere personer har ret til en og samme formuegode? Centrale momenter:
4. Sikkerhedsret: Hvilke risici er kredit forbundet med? Hvilke forskellige sikkerhedsformer kan man benytte minimere disse risici? Hvilken sikkerhedsform er mest formålstjenlig i forskellige relationer? Centrale momenter:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
1. Forelæsninger. Klassiske forelæsninger på
bestemte temaer. Læseplanen angiver læringsmålet for enhver
forelæsning. Dette mål opnås ved, at den studerende forbereder
indlæringen ved forelæsningen ved at studere det pensum og evt.
cases, der også fremgår af læseplanen.
2. Interaktive workshops. 3. Afleveringsopgaver (frivillige). Opgaverne vil blive gennemgået og diskuteret i forbindelse med den efterfølgende workshop. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback gives dels i forbindelse med kommentarer til afleveringsopgaver, dels i forbindelse med de interaktive workshops. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|