English   Danish

2023/2024  BA-BJURO2030U  Afsætningsøkonomi

English Title
Marketing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Første quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
Kursusansvarlig
  • Anna-Bertha Heeris Christensen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 26-06-2023

Relevante links

Læringsmål
Den studerende skal demonstrere et overordnet overblik ved at:
  • Identificere nødvendig og tilstrækkelig information til problemløsningsprocessen i forbindelse med håndtering af marketingproblemstillinger.
  • Anvende faglig viden til at analysere, vurdere og prioritere relevante eksterne forhold på makro-, meso- og mikroplan.
  • Anvende faglig viden til at analysere, vurdere og prioritere relevante interne forhold for en given virksomhed.
  • Opstille en SWOT-analyse.
  • Kortlægge og kritisk vurdere virksomhedens forskellige strategiske forretningsmuligheder med udgangspunkt i SWOT/situationsanalyse.
  • Opstille målsætninger for virksomhedens marketingindsats.
  • Udarbejde og anbefale strategier med henblik på optimering af marketingindsatsen.
  • Opstille og anbefale konkrete og resultatorienterede handlingsparametre i forbindelse med udførelse af marketingindsatsen.
  • Have et omfattende indblik i fagets teorier, modeller og værktøjer og kunne reflektere over disses anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst.
Prøve/delprøver
Afsætningsøkonomi:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave Opgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved en syge-/omprøve skal den studerende lave en ny eksamen med samme omfang på en ny case.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset tilstræber:

At give den studerende overblik, forståelse og teoretiske værktøjer og metoder til at identificere, formulere, prioritere og løse marketingproblemer i praksis for en given virksomhed.

At sætte den studerende i stand til at anvende virksomhedens handlingsvariable på såvel det taktiske som det strategiske niveau.

At give den studerende indsigt i disse handlingsparametres anvendelses-muligheder og-begrænsninger i en given kontekst.

Via eksempler og cases fra den praktiske virkelighed at give den studerende særlige kompetencer til at organisere og optimere virksomhedens marketingaktiviteter.

 

Kurset anlægger en markedsorienteret tilgang og fagtemaerne følger et progressivt forløb:

1) Grundlaget for marketing og værdiskabelse

2) Virksomhedens strategiske marketing situation

3) Målsætning, strategi, målgrupper og positionering

4) Værdiskabelse via produkt, pris og distribution

5) Værdiskabelse via kommunikation til og med markedet

6) Evaluering af markedsføringsindsatsen

 

Kursets pædagogiske tilgang lægger vægt på:

At de valgte problemområder analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i konkrete eksempler og cases.

At der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, der kan danne udgangspunkt for anbefalinger til virksomhedens praktiske markedsføringsplanlægning på såvel strategisk som taktisk plan.

Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsningerne består for størstedelens vedkommende af optagede, online videoer fra Marketing Signature Course Pack, understøttet af enkelte on-campus forelæsninger, der rammesætter kurset. Derudover tilbydes en række workshops, hvor der arbejdes gruppe-baseret og med løsning af konkrete cases.
Feedback i undervisningen
Der gives løbende feedback i kursets workshop. I 2 længere workshops (af hver 6 timers varighed) arbejder de studerende med stillede case opgaver, så studerende får mulighed for at arbejde mere praksisorienteret med fagets teorier, modeller, og koncepter. Underviserne giver mundtlig feedback under disse workshops.
Endelig vil der være mulighed for automatiseret feedback via quizzes inden for de enkelte fagområder.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger og workshops 38 timer
Forberedelse 128 timer
Eksamensforberedelse 40 timer
Foreløbig litteratur

Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere information.

 

Tekstbog: Moderne Markedsføring 4. udgave, Svend Hollesen mf. (2022).

Sidst opdateret den 26-06-2023