2023/2024 BA-BJURV2201U Klimaret i markedsperspektiv
English Title | |
Climate Law in a Market Perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Klimaret spiller en større og større rolle i
samfundsudviklingen og derfor skal den studerende efter dette fag
have et indgående kendskab til dansk, EU og folkeretlig klimaret,
klima data og markedets indflydelse og påvirkning. Klimaret har
indflydelse på markeder, produkter, virksomheder, forbrugere og
samfund, og den studerede har derfor tilegnet sig et indgående
kendskab til klimaretlige sammenhænge i et markedsperspektiv,
globalt, regionalt og lokalt. Fagets læringsmål som den studerede
tilegner sig er derfor følgende.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Man skal have gennemført eller selv sætte sig ind i EU-ret og forvaltningsret. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget omhandler både dansk klimaret, EU klimaret og folkeretten. Hovedvægten i faget ligger på EU-ret og dansk ret. Faget indeholder økonomiske og markedsmæssige elementer i forhold til klima og energi. I forhold til dansk ret tages der udgangspunkt Lov om klimaloven og i love vedtaget med udgangspunkt i denne lov. Derudover anvendes der case-materiale inden for klima, energi og forsyning. EU-retten indeholder forskellige regler inden for klima, energi og miljø. Væsentlige dele af EU-retten inddrages i faget, herunder European climate law, dog med størst fokus på klima og energi. Folkeretten omhandler de vigtigste folkeretlige konventioner, protokoller og aftaler fra Rio konventionen til Paris aftalen. Rets praktisk indenfor klimaret udgører også en del af faget. Domme omhandlende klima vil blive gennemgået og diskuteret. Faget har til formål, gennem dialogbasseret undervisning, og på baggrund af forelæsninger og cases, at sætte klimaet i juridisk og økonomisk kontekst, at gennemgå de vigtigste og nyeste klimaretlige regler i et markedsperspektiv. Som studerende skal man forberede sig på pensum inden forelæsning og gennem cases i undervisningen anvende pensum på konkrete problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget vil i efteråret 2023 køre som en
studiekreds.
Undervisning er dialogbaseret med udgangspunkt i anvendelse af pensum på cases, som præsenteres enten i undervisning eller på online fora. Caseundervisningen suppleres med forelæsninger hvor pensum præsenteres og forklares. Der er fokus på, at faget er dialog baseret og anvendelsesorienteret. Et godt kendskab til pensum er således en forudsætning for deltagelse i undervisningen. De studerende skal deltage aktivt gennem cases, dialog og feed back sessions. Dette kan suppleres med online aktiviteter, som ligger mellem tilstedeværelses-undervisningen. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feed back sker i undervisningen og gennem
eventuelle online aktiviteter.
Feed back sker ud fra læringsmålene til faget: kendskab, forståelse, analyse og reflektion i forhold til klimaret. Cases, opgaver og dialog på faget indeholder feedback på disse læringsmål. De studerende får løbende feedback på disse læringsmål i undervisningen. Dette sker mundtligt i undervisningen gennem gruppe- og plenumdiskussioner, cases, fremlæggelser. Online aktiviteter har til formål dels at styrke de studerendes kompetencer i forhold til læringsmålene og dels at give feed back på quizzes og casebesvarelser. Dette vil i så fald være både skriftlig feedback samt mundtligt i undervisningen. Det er et krav for feedback, at man deltager i feedback elementerne i undervisningen. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Christina D. Tvarnø, Klimaret, Almindelige del, Djøf, 2022. Bogen suppleres med domme, cases og artikler. Pensum er ca 600 sider Derudover vil klimareguleringen i Danmark, EU og FN være pensum både i undervisning og til eksamen. Det omfatter ca 150 sider. Oplysning om endelig pensum er tilgængeligt før fagets start. |