2023/2024 BA-BKOMV1702U Mundtlig retorik og overbevisende præsentationer
English Title | |
Oral presentation skills |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset fokuserer på den mundtlige formidling i form af taler og præsentationer; præsentationen af en idé, man ønsker tilslutning til, salgstaler, eksamenspræsentationer, præsentationer af forretningsidéer med anmodning om økonomisk støtte, direktørens årlige tale til medarbejderne, kommunikationschefens tale til pressen, talen til kollegaens jubilæum etc. Der er desuden fokus på tendensen til at anvende visuelle virkemidler som f.eks. PowerPoints ureflekteret og uhensigtsmæssigt.
De kompetencer, som de studerende lærer på kurset, kan også anvendes i forbindelse med skrevne tekster: I en tid med sociale medier og rige muligheder for at blive informeret, underholdt og overbevist, er det vigtigt at udtrykke sig præcist, gøre formålet med en ytring klar, fange modtageren med det samme og at bruge historier og eksempler, så modtagerens interesse fastholdes og indholdet gøres forståeligt.
De faglige kompetencer kan de studerende anvende i kombination med fagområder som PR, content marketing, markedsføring og organisationsudvikling og som fagindhold i bachelorprojekter. De praktiske færdigheder kan de bruge til mundtlige eksaminer og jobsamtaler samt i forbindelse med studenterjobs og fremtidige ansættelser, hvor de f.eks. skal bestyre social communities, sparre og rådgive om kommunikation, skrive eller redigere chefers eller kollegers taler, undervise og informere kolleger eller medarbejdere, pitche en faglig eller organisatorisk idé o.lign.
Faget tager afsæt i ældre og nyere tekster og teorier om retorik, kommunikation og formidling: Fra Aristoteles’ tanker om troværdighed og appelformer til forskning i, hvordan teknologiske og visuelle hjælpemidler kan anvendes strategisk og overbevisende (Kjeldsen, Markel, Kernbach et al). Der reflekteres desuden over talers og mundtlige præsentationers formål, muligheder og begrænsninger ud fra bl.a Bitzers teori om den retoriske situation. I forbindelse med analyse af taleeksempler og de studerendes udvikling af egne taler anvendes der teorier og tekster om topik (Kock), clap traps (Atkinson), fortællinger (Graae & Pontoppidan), konkretiseringer (Jensen), ikonicitet (Jaisinski) og stilfigurer (Kihlström). Der arbejdes desuden med mimik, gestik og kropssprog (Onsberg, Jørgensen et al, Kihlström). |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og øvelsestimer fokuserer hver uge på et særligt tema inden for mundtlig retorik og kommunikation. Forelæsningerne vil fokusere på pensum, men vil også inddrage de studerende i forhold til at vurdere konkrete eksempler på overbevisende og knap så vellykket mundtlig formidling. Øvelsestimerne vil fortrinsvist blive brugt på konkrete øvelser i forbindelse med at formidle overbevisende og effektivt i et mundtligt rum. Men med konsekvent inddragelse af pensum som belæg og oplæg til diskussion af de valgte virkemidler. Og med perspektiveringer til ligheder og forskelle mellem mundtlig og skriftlig formidling, og hvordan man også kan anvende virkemidlerne til at skrive overbevisende. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der arbejdes med en hands-on-tilgang på holdundervisningen: Alle overvejelser og virkemidler afgøres, indøves og afprøves ved hjælp af større og mindre øvelser. Hver enkelt studerende arbejder med en selvvalgt præsentation, som udvikles i løbet af kurset. Der vil både blive givet feedback fra underviseren, men de studerende trænes også i at give og modtage feedback, ud fra bl.a. tekster af Sommers og Alrø & Kristensen. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
(alle tekster ud over de to grundbøger uploades på Canvas)
Aristoteles [384 f.v.t - 322 f.v.t.]. Extracts from On Rhetoric by Aristotle Translated by Roberts W.R., compiled by Honeycutt L. (2010). Book 1, chapter 2-3; book 2, chapter 1; book 3, chapter 1, 13, 17. Atkinson M. (1984). Our Masters’ Voices. The language and body language of politics. Routledge (side 47-85). Bitzer L.F. (1997). Klassikeren - Den retoriske situation. In: Rhetorica Scandinavica, nr. 3/1997. Gabrielsen J og Christiansen T J (2010). Talens Magt. Indføring i mundtlig retorik. Hans Reitzels Forlag. GRUNDBOG. Graae, A.I. og Pontoppidan, C. (2016). Giv Teksten Liv. Samfundslitteratur (side 25-54). Greve, L (2016). Den gode præsentation. Fem skridt til metodisk forberedelse og større gennemslagskraft. Samfundslitteratur. GRUNDBOG. Jensen, L. B. (1994). Ud af elfenbenstårnet. Roskilde Universitetsforlag (side 37-58). Just S. (2019). ‘In your face’-retorik. Den nye polemiske stil. Kommunikationsforum 18-11-19. Jørgensen C., Kock C. og Rørbech L. (2014). Rhetoric that shifts votes. An exploratory study of persuasion in issue-oriented public debates. In: Political Communication, 15:3 (s. 283-299) Kernbach S., Eppler M. J. og Bresciani S. (2015). The use of visualization in the communication of business strategies. An experimental evaluation. In: International Journal of Business Communication 2015, vol. 52(2). Kihlström, E. (2007). Karismakoden – udstråling kan læres. Retorikförlaget 2007 (s. 49-77+113-121). Kjeldsen, J.E. (2013). Virtues of visual argumentation: How pictures make the importance and strength of an argument salient. University of Bergen. Kjeldsen, J.E. (2000) "Hvad metaforen ikke sagde om statsministerens cykelhjelm, -retorisk analyse af visuel politisk retorik", i Nordicom Information, 22(3-4), (39-54). Markel M. (2009): Exploiting verbal-visual synergy in presentation slides. In: Technical Communication, vol. 56, nr. 2, May 2009. McCroskey J. C. (1968): An Introduction to Rhetorical Communication. Prentice Hall (side 67-85). Onsberg M. (2009): Fremførelse. In: Jørgensen C & Villadsen L: Retorik – teori og praksis. Samfundslitteratur (side 219-236). Pontoppidan, C., Gabrielsen, J., Jønch-Clausen, H. (2022): Retorikkens Hemmelige Steder. Hans Reitzels Forlag (side 54-71: ”Topisk landkort II: Produkt”) Sommers, N. (1980). Revision strategies of student writers and experienced adult writers. I: College Composition and Communication, Vol. 31, No. 4, Dec 1980 (side 378-388). |