Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Forklare, udvælge, og anvende relevante marketing koncepter,
modeller, og teorier
- Identificere et eller flere relevante marketing problemer
- Kunne analysere en udvalgt markedssituation. Dette inkluderer
analyse af relevante makro- og mikro-forhold i markedet og
kulturen, herunder: *Forbruger/kundeadfærd *Segmentering
*Konkurrencemæssig position *Interne ressourcer og nuværende
strategisk position
- Udlede og vurdere konklusioner baseret på analysen
- Kritisk vurdere de strategiske markedsmuligheder, som
virksomheden står over for
- Indsamle og anvende primære og/eller sekundære data til brug
for analysen, i overensstemmelse med akademiske
standarder
|
Prøve/delprøver |
Global
marketing audit:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Sideantal er uafhængig af
gruppestørrelse |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge/omprøve: Hvis en studerende har
deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige produkt, men har været
syg/fraværende ved den mundtlige eksamen, tager syge/omprøven
udgangspunkt i den oprindelige gruppeaflevering (som
gen-afleveres).
Hvis den studerende har deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige
produkt, men ikke har bestået den mundtlige eksamen, tager
syge/omprøven ligeledes udgangspunkt i den oprindelige
gruppeaflevering (som gen-afleveres). Dog kan den studerende i
stedet vælge at skrive en ny, individuel projektrapport inden for
et fastsat tidsrum.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen består i en individuel mundtlig prøve baseret på en
gruppeopgave, der er udarbejdet i løbet af semesteret.
Forløb ved mundtlig eksamen:
- Den studerende starter med ca. 5 minutters mundtlig
præsentation. Præsentation bør ikke være en opsummering af det
skriftlige produkt, men skal uddybe væsentlige konklusioner,
diskutere centrale spørgsmål, og/eller tilføje nye
perspektiver til opgaven.
- Herefter følger en samtale om gruppeopgaven, hvor
eksaminator kan rejse spørgsmål vedr. selve opgaven såvel
som mere generelle spørgsmål inden for fagets pensum. Denne del
varer 10-11 minutter.
- Til slut bedømmes den studerendes præstation og der gives
karakter og
begrundelse.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Hovedfokus i dette kursus er
analyse af en virksomheds
markedssituation, hvilket inkluderer analyse af en række eksterne
og interne forhold, der er af afgørende betydning for en
virksomheds marketing mål, strategier og beslutninger. I
Global Marketing Audit arbejdes der derfor med analyse på såvel
makro- som mikro-niveau, herunder bl.a. overordnede
omverdensforhold, forbrugeradfærd på det/de relevante markeder,
konkurrencesituation, og interne virksomhedsforhold.
Den studerende trænes i at indhente relevante
markedsdata og anvende marketing teori og modeller i den analytiske
proces, der udgør basis for den senere udvikling af marketing-mål,
-strategi og -planer, der er bæredygtige i såvel social,
miljømæssig, digital og finansiel forstand.
Dette gøres særligt gennem case analyse i øvelsestimerne, som
for hver uge bygger oven på det faglige indhold formidlet
gennem forelæsninger og litteratur/selvstudie.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset tager en blended learning tilgang, som
kombinerer forelæsninger og øvelsesundervisning på campus med
online læringsmaterialer, forberedelse og læringstjek. Det
forventes, at de studerende forbereder sig og deltager aktivt,
såvel online som på campus.
Størstedelen af undervisningen er tilstedeværelsesundervisning, men
størstedelen af læringsarbejdet ligger i forberedelse og
gruppearbejde, hvor der trækkes på online ressourcer og
arbejdsformer. |
Feedback i undervisningen |
Der gives mundtlig feedback i øvelsestimerne.
Feedback gives i forbindelse med de ugentlige øvelsesopgaver og med
de direkte eksamens-relevante opgaver, som består i en
problemformulering (max 1. side) og en synopsis (max. 2 sider), der
afleveres i løbet af semesteret. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning og forberedelse |
166 timer |
Eksamensopgave |
40 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteratur: (Bogpakke kan købes hos Academic Books,
ISBN: 9781839611193)
- Grönroos, Christian. (2016). Service Management and Marketing.
Managing the Service Profit Logic. 4th Edition.
Wiley.
- Hollensen (2019). Marketing Management: A Relationship
Approach, 4th Edition. Pearson Education Limited.
- Levitt, Theodore. (1960). Marketing Myopia. Harvard Business
Review, Jul/Aug60, Vol. 38 Issue 4, pp. 45-56.
- Porter, Michael E. (1985). Competitive advantage. Creating and
Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.
- Porter, Michael E. (2008). The Five Competitive Forces That
Shape Strategy. Harvard Business Review, “HBR’s Must-Reads on
Strategy, pp. 23-42.
- Solomon, Marshall, Stuart, Barnes & Mitchell (2019).
Marketing: Real People, Real Decisions, 3/E. Pearson Education
Limited.
-
Whittington, Regnér, Angwin, Johnson, and Scholes (2020).
Exploring Strategy. 12th edition. Pearson Education
Limited.
Supplerende litteratur:
- Belk, Russell W, Fischer, Eileen, and Kozinets, Robert
V. Qualitative Consumer & Marketing Research. London:
SAGE, 2013. Kapitel 1+2.
-
Boote, & Mathews, A. (1999). “Saying is one thing; doing is
another”: the role of observation in marketing research.
Qualitative market
research, 2(1), 15–21.
-
Rienecker, & Stray Jørgensen, P. (Red.). (2022). Den gode
opgave : håndbog i opgave-, projekt- og specialeskrivning. (6.
udgave.).
Samfundslitteratur. Kapitel 5.
|