2023/2024 BA-BMAKO4003U Strategisk innovation og designtænkning
English Title | |
Strategic Innovation and Design Thinking |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-12-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset tilbyder en praktisk og virkelighedsnær
tilgang til strategisk og bæredygtig forretningsmodelinnovation ved
at engagere den studerende i at løse virkelige
forretningsudfordringer. Vi forsøger således at fremme læring ved
at give den studerende mulighed for at arbejde sammen med en
virksomhed, med fokus på en specifik udfordring, indenfor rammerne
af designtænkning og bæredygtig forretningsmodelinnovation. Efter
kursets afslutning forventer vi, at studerende opfylder følgende
læringsmål uden eller med kun mindre mangler eller fejl:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
1. Midtvejsopgave: Gruppeprøve, skriftlig opgave (1 side). Afleveres i Peergrade. Opgaven tager afsæt i kvalitative metodiske begreber introduceret i Strategisk Innovation og Designtænkning. Det er obligatorisk at aflevere gruppeopgaven og at give feedback til 2 andre gruppeopgaver. Dette vil foregå med støtte fra underviserne. 2. Afsluttende præsentation (pitch): Grupperne (de studerende) demonstrerer den viden, de har tilegnet sig, samt deres ideer/forslag til nye services og/eller produkter til deres medstuderende, undervisere og case-virksomheden. Præsentationen skal tage afsæt i kursets teori og metode, men det primære fokus ligger på en overbevisende præsentation af ide/løsning/innovation |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Dette kursus vil introducere studerende til teori og metode omkring bæredygtige forretningsmodeller og designtænkning, som kan hjælpe den studerende til at udvikle analytiske og metodiske færdigheder inden for strategisk innovation og produkt og forretningsudvikling. Der vil være fokus på at den enkelte studerende får praktisk erfaring med såvel teori som metode gennem gruppe og case-baseret undervisning.
Erhvervslivet i det 21. århundrede oplever et dramatisk skift. Forstærket af digitalisering og global konkurrence har virksomhederne erkendt nødvendigheden af en dybere kulturel funderet forståelse af deres kunder og marked.
Markeder flytter sig fra ”technology push” til ”market pull”. Selv de mest traditionsbundne virksomheder er begyndt at etablere afdelinger med fokus på innovation med det formål at udforske nye forretningsmodeller og skabe skræddersyede kundeoplevelser. Samtidigt ser vi flere og flere entreprenører udfordre eksisterende økosystemer ved at levere banebrydende produkter og services, som både er mere fleksible og tilpassede kundernes behov og efterspørgsel.
En forretningsmodel beskriver rationalet for, hvordan en virksomhed skaber, leverer og opsamler værdi. Processen bag skabelsen og modifikationen af forretningsmodeller kaldes ”business model innovation” og er en del af en virksomheds strategi. Flere og flere virksomheder bruger designtænkning til at styrke ideer til nye produkter, services og forretningsmodeller igennem hele værdikæden, fra interne processer og forsyningskæder til kontakt med klienter og kunder.
De koncepter og værktøjer designere tager i brug for at inddrage brugerne i genereringen og udviklingen af nye løsninger har medvirket til at sætte designtænkning på agendaen. Denne brugerdrevne designproces er præget af, at designeren ønsker at komme bag om de umiddelbare ønsker til produktet, serviceydelsen eller brugerfladen, som brugeren kan give udtryk for gennem f.eks. traditionelle brugerundersøgelser. Ved brug af metoder inspireret især af etnografien (interviews, observation etc.), ønsker man at inddrage og forstå brugerens univers, værdier, følelser og handlingsmønstre.
I kurset vil der være fokus på praktisk anvendelse af teori og metode. Således vil de studerende i grupper på 4-5 (muligvis 6) personer arbejde med en indenfor rammerne selvdefineret case-opgave med det formål at indsamle og analysere data. Formålet med denne proces er først og fremmest at skabe en forståelse for brugerens verden (adfærd, holdninger, osv.) og derefter destillere denne forståelse i mening - generel indsigt, der styrker eller udfordrer vores forståelse for en designudfordring og inspirerer løsninger. På baggrund af dette og i samspil med teorien om bæredygtige forretningsmodeller vil de enkelte grupper udarbejde ideer til nye og mere bæredygtige produkter, services og forretningsmodeller. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Igennem hele forløbet forventes det at de
studerende møder forberedte til undervisningen og deltager aktivt i
diskussion af teori og metode samt gruppe- og case arbejdet.
I kurset vil vi anvende en blanding af online og offline læringsredskaber med det formål at tilbyde og skabe forskellige former for aktive læringsrum. Som forberedelse til de enkelte forelæsninger og øvelseshold vil der ud over pensum være understøttende materiale og aktiviteter at finde på Canvas. Onlineaktiviteterne vil således fungere som forberedelse til den praktiske anvendelse af teori og metode, diskussion og præsentationer i klassen. Denne tilgang vil give den studerende mulighed for at teste og reflektere over det introducerede materiale i samspil med sine undervisere og medstuderende. Øvelsestimerne er baseret på en udforskende, hands-on tilgang, hvor de studerende i grupper arbejder med deres case, med støtte fra underviseren. Her er gruppearbejde, interviews og observation, prototyping, testing og aktiv brug af den bæredygtige forretningsmodel kerneingredienser i den enkelte og kollektive læringsproces. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Jævnlig feedback til de studerende er en
integreret del af kurset. Således gives der feedback fra såvel
undervisere som medstuderende bl.a. i forbindelse med
præsentationer på klassen, og midtvejsopgaven (Peergrade). Der er
ligeledes rig mulighed for sparing med og feedback fra underviseren
under gruppearbejdet på klassen (både under forelæsning og i
øvelsestimerne). Under de afsluttende præsentationer vil den
studerende modtage feedback fra såvel undervisere, medstuderende og
den pågældende case-virksomhed.
Det forventes at de studerende tager aktiv del i at give hinanden konstruktiv feedback og på denne måde også øger værdien af egen læring. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
|