English   Danish

2023/2024  BA-BPROO1003U  Ledelse af teams og processer

English Title
Teams and Process Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår, Andet quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Signe Vikkelsø - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisational behaviour/Organisational behaviour
  • Projekt- og forandringsledelse/Project and change management
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 15-05-2023

Relevante links

Læringsmål
  • Redegøre for centrale teorier og begreber om ledelse af teams og processer
  • Anvende teorier og begreber fra fagets pensum til at analysere, diskutere og kritisk reflektere cases og praktiske situationer
  • Komme med praktiske løsningsforslag i relation til ledelse af teams og processer baseret på forudgående analyse
  • Formulere sig i et fagligt klart og korrekt sprog
Prøve/delprøver
Ledelse af teams og processer:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Udlevering af opgave Opgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Samme case som ordinær eksamen, men med nye spørgsmål.
Beskrivelse af eksamensforløbet

De studerende får udleveret en case, som skal analyseres ud fra et sæt af spørgsmål, der er relateret til fagets læringsmål. Casen bliver gjort elektronisk tilgængelig for de studerende ved påbegyndelsen af eksamensperioden. 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset har til formål at øge de studerendes kendskab til teoretiske og praktiske aspekter af gruppedynamikker og ledelsesudfordringer i teambaseret projektarbejde. Dette inkluderer bl.a. et fokus på de social- og organisationspsykologiske processer, der udspiller sig på gruppeniveau, og på hvordan de kan ledes.

 

Under overskrifter som: gruppedynamikken, grupperoller og gruppers udvikling, konflikter i teams, psykodynamisk perspektiv på teams, selvledelse, stress og psykologisk tryghed, samt forandringsledelse vil de studerende blive introduceret til grundlæggende teorier om teams og ledelse af teams samt en række cases, som analyseres ved hjælp af teorierne.

 

Ud over teoretiske forelæsninger rummer faget en række konkrete procesøvelser og refleksionsmetoder, hvorigennem de studerende opnår erfaring med og indsigt i teams- og gruppedynamiske fænomener. Disse supplerer fagets teorier med konkrete, praktiske erfaringer og en del af øvelserne vil desuden rette sig mod de studerendes egne studiegrupper og dermed bIdrage til at udvikle og styrke disse.

 

Igennem hele faget vil der være fokus på teori, der favner den operationelle, praktiske litteratur såvel som den kritiske litteratur om emnerne. Dette inkluderer både primærlitteratur og oversigtsartikler. De studerende vil gennem teori, cases og procesøvelser blive trænet i at reflektere over samt lede team- og gruppedynamiske processer.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen foregår som et mix af forelæsninger og øvelseshold. Forelæsningerne fokuserer på det teoretiske pensum. Øvelsesholdene fokuserer dels på at træne anvendelsen af teorier til caseanalyse, dels på praktiske proces- og refleksionsøvelser.
Feedback i undervisningen
Der er indlagt en prøveeksamen som led i undervisningen. Prøveeksamen er frivillig og bliver skriftligt bedømt med en vejledende karakter.
Studenterarbejdstimer
Deltagelse i undervisning 36 timer
Forberedelse (herunder til eksamen) 98 timer
Eksamen 72 timer
Foreløbig litteratur

 

  • Andersen, V., Ipsen, C., Mogensen, M. (2009). Nye ledelsesudfordringer i forebyggelse af stress i videnarbejdet, Ledelse i Dag, 2, s. 1–8.
  • Belbin, R.M. (2010). Team Roles at Work. 2nd edition, Butterworth-Heinemann, Oxford, Chapter 3 + 5, s. 19–33 + s. 47–60.
  • Bonnerup, B. & Hasselager, A. (2008). Kapitel 4: Praksisfeltet grupper. I: Gruppen på arbejde – organisationspsykologi i praksis. København: Hans Reitzels Forlag.
  • Bresman, H. & Edmonson, A. C. (2022). Exploring the relationship between team diversity, psychological safety and team performance: Evidence from pharmaceutical drug development. Harvard Business Review, s. 1–13.
  • Burnes, B., Hughes, M. & By, R.T. (2018). Reimagining organizational change leadership. Leadership, 14(2), s. 141–158.
  • Fiol, C.M., Pratt, M.G. & O’Connor, E.J. (2009). Managing intractable identity conflicts, Academy of Management Review, 34(1), s. 32–55.
  • Gottlieb, T. (2017). Fra Great Man til Great Human. Personlighedspsykologiske kvaler med arbejds- og organisationspsykologiens demokratiske idealer. Erhvervspsykologi 15(1), s. 70–83.
  • Heinskou, T. (2004). Kapitel 3: Den lille gruppe på arbejde. I: Visholm, S. & Heinskou, T (Red.) Psykodynamisk Organisationspsykologi. På arbejde under overfladen. Hans Reitzel, s. 49–68.

  • Jehn, K.A. (1997). A qualitative analysis of conflict types and dimensions in organizational groups, Administrative Science Quarterly, 42(3), s. 530–557.

  • Katzenbach, J.R. & D.K. Smith (1993). Chapter 3. The discipline of teams. I: HBR’s 10 Must Read on Teams Harvard Business Review Press, s. 35–53.
  • Kristensen, T.S. (2007). Fakta og myter om stress, Videnscenter for Arbejdsmiljø, s. 5–22.
  • McGregor, D. (1960). The Human Side of the EnterpriseChapter 3 + 4, s. 33–57.
  • Monsen, K. & deBlok, J. (2013). Buurtzorg Nederland: A nurseled model of care has revolutionized home care in the Netherlands. The American Journal of Nursing, 113(8), s. 55–59.
  • Raastrup Kristensen, A. og Pedersen, M. (2013). Kapitel 1. Hvad er selvledelse? I: Strategisk Selvledelse. Gyldendal Business, s. 21–49.
  • Renkema,M., Bondarouk, T. & Bos-Nehles, A. (2019). Transformation to self-managing teams: lessons learned. Strategic HR Review 17(2), s. 81–84.
  • Shore, L. M., Randel, A. E., Chung, B. G., Dean, M. A., Holcombe Ehrhart, K., & Singh, G. (2011). Inclusion and diversity in work groups: A review and model for future research, Journal of Management, 37(4), pp. 1262–1289.
  • Sinding, K., Krietner, R. & Kinicki, A. (2018). Chapter 8: Teams and Teamwork. I: Organizational Behavior, Sixth Edition, McGraw-Hill., s. 254–292.
  • Tuckman, B.W. (1965). Developmental sequence of the small group, Psychological Bulletin, 63(6), s. 384–399.
  • Visholm, S. (2004). Kapitel 2: Organisationspsykologi og psykodynamisk systemteori i Visholm, S. & Heinskou, T. (Red.). Psykodynamisk Organisationspsykologi. På arbejde under overfladen. Hans Reitzel, s. 23–48.
  • Visholm, S. (2011). Kapitel 9: Ledelse i den postmoderne organisation – fra roller i struktur til personer i relationer. I: Visholm, S. & Heinskou, T. (Red.) Psykodynamisk Organisationspsykologi bind II. På mere arbejde under overfladen. Hans Reitzel, s. 153–174.
  • Visholm, S. (2011). Kapitel 6: Uklare roller i postmoderne organisationer – om ledelse og selvstyrende grupper. I: Visholm, S. & Heinskou, T. (Red.) Psykodynamisk Organisationspsykologi bind II. På mere arbejde under overfladen. Hans Reitzel, s. 153–174.

 

Cases: Der anvendes desuden 3 kortere cases, som vil kunne tilgås gratis

Sidst opdateret den 15-05-2023