Læringsmål |
- redegøre for og sammenligne de teorier, der er introduceret i
faget
- diskutere forskellige kulturbegreber, deres teoretiske
forankring og deres anvendelsesmuligheder
- udvælge og anvende relevante teorier til at analysere en
konkret empirisk case om globale projekter og interkulturelt
samarbejde
- diskutere analysens resultater, herunder dens evt.
begrænsninger
- fremstille analysen af en case præcist og i et korrekt
sprog
|
Prøve/delprøver |
Globale
projekter og interkulturelt samarbejde:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Grupper på 3 studerende: max 10 sider
Grupper på 4 studerende: max. 15 sider
Grupper på 5 studerende: max 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget aktivt i
udarbejdelse af projektrapporten og figurerer som (med)forfatter af
projektrapporten til den ordinære eksamen, men har været syg ved
den mundtlige prøve, afvikles omprøven på baggrund af
genindlevering af den oprindelige projektrapport. Den studerende
eksamineres individuelt i 20 min. inkl. votering, karaktergivning
og begrundelse.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projektrapporten til
den ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve,
afvikles den mundtlige omprøve normalt på basis af den indleverede
projektrapport. Den studerende kan dog vælge inden for en nærmere
fastsat frist at indlevere en ny projektrapport på max 10 sider.
Den studerende eksamineres individuelt i 20 min. inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse.
Hvis den studerende på grund af sygdom eller anden årsag ikke har
deltaget i udarbejdelsen af en projektrapport til den ordinære
prøve i faget, skal den studerende selvstændigt udarbejde en
projektrapport, max 10 sider, og deltage i den efterfølgende
mundtlige sygeprøve på basis af denne.
Den studerende eksamineres individuelt i 20 min. inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse.
Hvis hele gruppen dumper, så skal gruppen indlevere en revideret
rapport og eksamineres i gruppe med 10. min pr. studerende inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse.
NB: Det skal tydeligt fremgå på forsiden om projektrapporten er
identisk med det indleverede til den ordinære eksamen eller et nyt
produkt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets fokus er på de to overordnede faktorer, der
karakteriserer globale samarbejder: For det første geografisk
distance og de heraf afledte virtuelle samarbejdsformer, og for det
andet kulturel diversitet og de kompleksiteter der introduceres
herved.
Kurset etablerer en grundforståelse for disse to overordnede
faktorer ved blandt andet at introducere forskellige kulturbegreber
og forskellige analyseperspektiver på kultur; introducere centrale
koncepter inden for forskningen i distancesamarbejde og
virtualitet. Ydermere introducerer kurset også blandt andet
litteratur relateret til tillid, kontrol, vidensdeling , samt
ledelse på tværs af kulturer og geografisk distance.
Undervisningsformen er en blanding af storholdsforelæsninger og
øvelseshold, hvor de studerende får mulighed for at præsentere og
diskutere centrale tekster og temaer i faget.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger samt øvelser med inddragelse af
cases baseret på empiriske studier af globale projekter, samt
internationalt og interkulturelt virksomhedssamarbejde |
Feedback i undervisningen |
De studerende tilbydes løbende feedback i
forbindelse med øvelsesundervisningen, hvor studiegrupperne på
skift forbereder korte oplæg med udgangspunkt i pensum. I
forbindelse med mundtlig eksamen får eksaminanderne individuel
feedback, når karakteren begrundes. Desuden får hele studiegruppen
til slut, dvs. når alle i gruppen har været eksamineret, feedback
på deres skriftlige produkt. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til undervisning |
86 timer |
Undervisning |
34 timer |
Eksamensforberedelse |
86 timer |
|