2023/2024 BA-BPSYO1104U Økonomisk psykologi
English Title | |
Behavioural Economics I |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 21-06-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at bestå faget skal den studerende, opfylde
følgende læringsmål. At kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Obligatorisk aktivitet 1: 2 timers online multiple choice opgave (for dato se digital eksamen). Aktiviteten vil stille den studerende overfor 30 spørgsmål med relation til fagets to første temaer. Testen afholdes via Canvas i fagets fællesmappe. Der vil være skriftlig feedback på prøven individuelt gennem canvas. Obligatorisk aktivitet 2: 5 siders gruppesynopsis (for dato se digital eksamen). Opgaveteksten kan findes via canvas i fagets fællesmappe fra uge 39. Aktiviteten vil stille den studerendes gruppe overfor at identificere og analysere en selvvalgt case i forhold til et angivet emne med selvvalgte tematikker fra fagets pensum. De studerende skal igennem synopsen påvise hvordan de selvvalgte tematikker har haft eller vil have effekt på enten virksomhedens eller individers økonomiske beslutningstagning. Der vil være fysisk peer-to-peer feedback på gruppernes synopser i uge 47 eller 48. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fagets indhold
Hvor det i traditionelle økonomiske modeller antages, at beslutningstagere handler fuldstændig logisk og ikke er underlagt nogen knaphed på beslutningskompetencer, idet de forudsættes at kunne maksimere deres nytte, profit, mm. så antager økonomiske psykologer (eller ”behavioral economists”) at beslutningstagere vil være begrænset rationelle og derfor ofte træffer fejlagtige beslutninger.
Således skal vi i faget økonomisk psykologi bl.a. diskutere psykologen Amos Tversky og Daniel Kahnemans række af eksperimenter, hvor de viser, at personer ofte træffer beslutninger, som afviger fra økonomernes ”rationalitets-norm” og i stedet begår systematiske fejlskøn. Vi skal i forlængelse heraf se nærmere på, hvorledes en række konkrete beslutninger i virksomheder, i grupper og hos den enkelte beslutningstagere let påvirkes af sådanne biasses og andre kognitive begrænsninger.
Gennem disse teoretikere og deres teorier skal vi igennem semesteret analysere en række cases for at udvikle vores faglig og praktiske forståelse af hvordan forskellige psykologiske faktorer opstår og kan påvirke den økonomiske beslutningstager. Hertil skal vi i nogle af disse cases forsøge at forstå hvordan man kunne have undgået de udfordringer, dilemmaer og samfundsmæssige problematikker som disse faktorer skabet for den/de økonomiske beslutningstagere samt øvrige samfund.
Foruden de fælles cases vil der også blive arbejdet med selvvalgte cases som de studerende selv er motiveret til at analyserer for hvordan psykologiske faktorer bliver anvendt til at påvirke en økonomiske beslutningstager. Arbejdet med casene skal illustrere og opbygge faglig viden hos den studerende om hvordan adfærdsøkonomisk teori kan anvendes systematisk til at analysere datamateriale kritisk og fagligt argumenterer for hvordan økonomiske beslutninger påvirkes af psykologiske faktorer.
Denne viden skal i fagets endelige eksamensprojekt anvendes aktivt af de studerende til selv at designe løsningstiltag på samfundsrelevant problemstillinger, relateret til økonomiske beslutninger, som de studerende selv udvælger og tager lederskab for.
For at opbygge denne faglig viden vil vi i tema 1 begynde med at forstå, hvordan kognitive begrænsninger hos beslutningstagere bestemmer, hvorledes økonomiske beslutninger bliver til på individ og gruppe niveau.
I tema 2 søger vi med udgangspunkt i dual proces-teorien at forstå, hvorledes samspillet mellem affektive og kognitive faktorer påvirker beslutningstageres evner til at træffe økonomiske beslutninger.
I tema 3 diskuteres hvorledes traditionelle styringsmekanismer i virksomheden nogle gange bryder sammen på grund af irrationelle beslutninger hos ledende individer eller grupper. Hertil diskuteres det, hvordan en virksomheds medarbejdere motiveres til at udføre forskellige opgaver fra henholdsvis et økonomisk og psykologisk perspektiv. Dette gøres i kombination med teorier fra tidligere temaområder i faget – særligt prospektteorien.
I tema 4 diskuteres, hvordan læring både på individ niveau og på gruppe niveau påvirker økonomisk beslutningstagning. Dette gøres i kombination med teorier fra tidligere temaområder i faget – særligt prospektteorien, dual proces-teorien og heuristik & bias programmet.
Fagets fire temaer: 1. Økonomisk beslutningstagning og individet 2. Økonomisk beslutningstagning og emotioner 3. Organisationen, individet og økonomisk beslutningstagning 4. Individets læring og økonomiske beslutningstagning
Undervisningsform Undervisningen søger at anvende forskellige undervisningsformer. Således er der både online forelæsninger, øvelseshold, e-learning, og projektarbejde.
Faget afvikles primært som en forelæsningsrække med i alt 11 to-lektioners forelæsninger. I tilknytning til forelæsningsrækken er der en øvelsesrække af to-lektioner for hver forelæsning, hvor de studerende i teams af 4-5 studerende skal arbejde med at lave opgaver i form af mindre case analyser med fagets teorier fra de fire tematikker. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Storholds forelæsninger, whitebord øvelser og e-læringsmaterialer i form af quizzes samt korte videoer som uddyber nogle af områderne fra storholds forelæsningerne. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen vil foregå på følgende
måder:
Som peer to peer, hvor de studerende vil give hinanden feedback på hinandens skriftlige og mundtlige præsentationer via et standardiseret feedbackskema. Som underviser til studerende i forbindelse med skriftlige og mundtlige præsentationer. Feedback fra underviser vil afhængig af kontekst enten være på individ eller gruppeniveau via digital eksamen, feedback sessioner eller video. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Hovedbog:
Knudsen, C. (2011), Økonomisk psykologi: Adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet, København: Samfundslitteratur
Litteraturlisten uploades på CBS CANVAS senest 2 uger før semesterstart |