Integreret
projekt i Arbejds- og ledelsespsykologi og Kvalitative
metoder:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For syge/om-eksamen i Arbejds- og
ledelsespsykologi og Kvalitative metoder gælder følgende regler:
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet og
projektrapporten til den ordinære eksamen, men været syg ved den
mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af den allerede
indleverede projektrapport. Dette gælder også, hvis den studerende
går på barsel mellem aflevering af det skriftlige produkt og den
mundtlige prøve. Der skal fremvises lægeerklæring eller
vandrejournal.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af projektet
på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige
sygeprøve, hvis vedkommende, inden for en nærmere fastsat frist,
gennemfører et projektarbejde og afleverer en individuelt
udarbejdet projektrapport.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projekt og
projektrapport til den ordinære eksamen, men ikke bestået eller
deltaget i den mundtlige prøve, afvikles den mundtlige omprøve på
basis af et, inden for en nærmere fastsat frist, bearbejdet projekt
og deraf afleveret bearbejdet projektrapport. Kravene til den
bearbejdede projektrapport er:
1. Nye metoderefleksioner (ikke nye metodevalg, da det ikke er et
krav at den studerende skal indsamle ny
empiri).
2. Et nyt teorivalg (den studerende kan godt beholde nogle af de
teorier der blev arbejdet med i det ordinære produkt, men der skal
være noget som er nyt).
3. Med det nye teorivalg skal der udarbejdes en ny
problemformulering (eller en udvidet problemformulering), der
afspejler den nye (eller udvidede) vinkel på rapportens emne.
4. Med det nye teorivalg skal der udarbejdes nogle nye analyser
(som erstatter/er ud over de analyser som var i det ordinære
produkt), deraf en anden (evt. udvidet)
konklusion
|
|
Arbejds- og ledelsespsykologi beskæftiger sig med forholdet
mellem individ, arbejde og organisering, herunder ledelse af
organisationens menneskelige ressourcer. Faget forholder sig til
tre overordnede dynamikker:
- Hvordan organisationen og arbejdets udførsel præges af
psykologiske mekanismer
- Hvordan den enkelte påvirkes psykisk af at indgå i en
organisatorisk sammenhæng (herunder i ledelsesrelationer)
- Hvordan hensynet til den enkelte og til organisationen
balanceres gennem den måde, arbejdet organiseres og ledes
på.
I faget gives en bred introduktion til en række centrale temaer
inden for arbejdspsykologien: læring i organisationer, motivation,
identitet, det psykosociale arbejdsmiljø (herunder stress og
trivsel), samt medarbejderforholdet og den psykologiske kontrakt.
Derudover præsenteres forskellige teoretiske perspektiver på
ledelse, herunder som defineret ved bestemte egenskaber hos
lederen og til ledelse som processer i sociale handlesystemer.
Faget behandler også fænomener som ’shared leadership’ og
selvledelse.
Faget introducerer grundlæggende teoretiske begreber og
problemstillinger indenfor fagets temaområder, som illustreres af
empiriske cases. Samtidig forholder vi os dybdegående til centrale
spørgsmål inden for feltet, såsom hvad ledelse specifikt er, hvad
der kendetegner det moderne arbejdsliv fra et psykologisk
perspektiv, og hvilke implikationer moderne organiseringsformer kan
have på sigt, eksempelvis i forhold til trivsel og mentale
helbredsproblemer.
I faget indgår både engelsksproget og dansk
forskningslitteratur, og litteraturen diskuteres ud fra sin
relevans i en dansk eller nordisk kontekst.
Pensum knyttes løbende til cases, undersøgelser og debatter i
det offentlige rum, således at de generelle teorier bringes i spil
i mere konkrete sammenhænge, og faglige eller etiske dilemmaer
tydeliggøres.
Faget Arbejds- og ledelsespsykologi kobles er forbundet med
faget Kvalitativ metode i et integreret projekt, hvor
konkrete arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger
undersøges empirisk ved brug af kvalitative metoder. Fagene
udprøves samlet i en fælles individuel mundtlig
individuel eksamen på baggrund af det
integrerede projekt, som laves i grupper af
3-4 studerende.
|
|
(ændringer kan forekomme - opdateret lektionsplan lægges på
Canvas inden semesterstart)
- Argyris & Schön (1996). What Is An Organization That It May
Learn? I Organizational learning II: Theory, method and practice,
Addison-Wesley, kap. 1, s. 3-29 (27 sider).
- Arnold and Randall et al. (2016): Approaches to work motivation
and work design. I Work Psychology, FT Publishing International,
kap. 7, side 265-302 (37 sider).
- Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job
Demands‐Resources model: State of the art. Journal of Managerial
Psychology, 22(3), 309–328 (20 sider)
- Berg, J. M., Dutton, J. E., & Wrzesniewski, A. (2008). What
is job crafting and why does it matter? Retrieved form the
website of Positive Organizational Scholarship on
April, 15, 2011 (8 sider)
- Berg, J. M., Grant, A. M., & Johnson, V. (2010). When
Callings Are Calling: Crafting Work and Leisure in Pursuit of
Unanswered Occupational Callings. Organization Science, 21(5),
973–994 (23 sider).
- Blom, M., & Alvesson, M. (2014). Leadership On Demand:
Followers as initiators and inhibitors of managerial
leadership. Scandinavian Journal of
Management, 30: 344-357 (14 sider).
- Brown, A. D. (2020). Identities in Organizations. In A. D.
Brown (red.), The Oxford Handbook of Identities in Organizations,
Oxford University Press, s. xx–9 (9 sider)
- Garcia, P., & Hardy, C. (2007). Positioning, similarity and
difference: Narratives of individual and organizational identities
in an Australian university. Scandinavian Journal of Management,
23(4), 363–383 (21 sider)
- Gittell (2006): Relational coordination: coordinating work
through relationships of shared goals, shared knowledge and mutual
respect. I: Kyriakidou & Özbilgin (red.): Relational
Perspectives in Organizational Studies, s. 74-94 (20
sider)
- Heinsler, J.M., Kleinman, S., & Stenross, B. (1990). Making
work matter: Satisfied detectives and dissatisfied campus
police. Qualitative Sociology, 13(3),
235-250 (16 sider).
- Houghton, J. D., Neck, C. P., & Manz, C. C. (2003).
Self-Leadership and SuperLeadership: The Heart and Art of Creating
Shared Leadership in Teams. I Pearce og Conger (red.), Shared
Leadership: Reframing the How’s and Why’s of Leadership, Sage
Publications, s. 123-140 (18 sider).
- Jacobsen & Thorsvik (2013). Ledelse i Organisationer. I
Hvordan Organisationer Fungerer, Hans Reitzel, kap. 12, s. 376-421
(46 sider)
- Kirkegaard, T. (2013) Stress som en kollektiv proces: En
feltfortælling. I Andersen & Brinkmann (red.), Nye Perspektiver
på Stress, Klim, s. 55-74 (20 sider)
- Lave & Wenger (1991). Legitim perifer deltagelse. I: Knud
Illeris (red.): Tekster om læring, Roskilde Universitetsforlag
2000, side 181-189 (9 sider).
- Mazmanian, M., Orlikowski, W. J., & Yates, J. (2013). The
Autonomy Paradox: The Implications of Mobile Email Devices for
Knowledge Professionals. Organization Science, 24(5), 1337–1357 (21
sider)
- Paludan-Müller, L. (2013). Læring i organisationer. I
Arbejds, organisations og ledelsespsykologi. Frydenlund, kap. 12,
side 285-298 (14 sider).
- Paludan-Müller, L. (2013). Stress. I Arbejds, organisations
og ledelsespsykologi, Frydenlund, kap. 6, side 147-171 (25
sider).
- Parzefall, M. & Coyle-Shapiro, J. (2011). Making sense
of psychological contract breach. Journal of Managerial
Psychology, 26, s. 12-27 (16 sider).
- Rousseau, D. M. (2004). Psychological Contracts in the
Workplace: Understanding the Ties That Motivate. Academy of
Management Executive, 1, s. 120-127 (7 sider).
- Skakon, J., Nielsen, K. M., Borg, V., & Guzman, J. (2010).
Are leaders’ well-being, behaviours and style associated with the
affective well-being of their employees? A systematic review of
three decades of research. Work & Stress, 24(2), s. 107–139 (33
sider)
- Tynell, J. (2002). “Det er min egen skyld”- nyliberale
styringsrationaler inden for Human Resource Management. Tidsskrift
for Arbejdsliv, 5 årg, s. 7-24 (18 sider).
- Wisborg, S. (2004). Fra sygeplejerske til leder- At blive leder
indenfor en profession. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(1), s. 64-76
(13 sider)
- Woods & West (2015): Introduction. I The Psychology of Work
and Organizations, Cengage learning, kap. 1, side 1-15 (15
sider).
- Wåhlin-Jacobsen, C.D. (2020). Open or Closed? A Social
Interaction Perspective on Line Managers’ Reactions to Voice.
Management Communication Quarterly, 34(1), 32-57 (26
sider)
I alt ca. 500 sider (kan ændre
sig)
|