2023/2024 DIP-D1FMO5002U Organisering i teori og praksis
English Title | |
The Theories and Practices of Organizing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-04-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende –
med få eller ingen uvæsentlige mangler – kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget demonstrerer hvordan organisering og ledelse kan iagttages fra forskellige teoretiske perspektiver fra struktur, kontekst og kommunikation til beslutninger, relationer og emergens. Faget vil – udover forelæsninger, øvelser og dialoger på CBS og online – engagere den studerende i den organisatoriske praksis, og styrke den studerendes evne til at forstå, udvikle og lede moderne organisationer fra styrelser til start-ups.
Indhold:
De studerende vil i løbet af faget blive bedt om kontinuerligt at reflektere over de antagelser, som ligger til grund for forskellige organisationsteorier. Her vil de bl.a. diskutere, hvad en given teori forstår ved ordet ’organisation’, og hvad den antager, at et ’menneske’ er for en størrelse. Dette leder automatisk til en diskussion af teoriernes etiske fundament og deres forståelse af god ledelse. Faget indeholder ydermere et gennemgående fokus på akademisk argumentation, og de studerende vil løbende blive trænet i at opbygge valide argumenter bestående af påstand, belæg og hjemmel.
De studerende trænes derudover i at identificere forskellige organisationsteoriers blinde vinkler. Her skal de beskrive, hvad man kan og ikke kan analysere med en given teori. Igennem forskellige former for peer-feedback får de studerende desuden mulighed for at hjælpe hinanden med at styrke denne kompetence. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Holdundervisning. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende modtager feedback i løbet af undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|