Læringsmål |
Efter at have gennemgået faget skal den
studerende:
- Med udgangspunkt i et eller flere konkrete erhvervsøkonomiske
problemer kunne designe og argumentere for en videnskabelsesproces,
der tager udgangspunkt i en problemformulering, relevante
rammefaktorer og undersøgelsesspørgsmål,
- kunne beskrive og forklare valg af videnskabsteoretisk tilgang
(paradigme), herunder kunne udvælge og argumentere for sammenhængen
mellem relevant metode og teori, der kan bidrage til løsningen af
det eller de beskrevne erhvervsøkonomiske problemer,
- kunne definere og operationalisere de relevante begreber, der
indgår i problemformuleringen og undersøgelsesspørgsmål,
- være i stand til at vælge og argumentere for et relevant
undersøgelsesdesign, herunder kunne argumentere for valg af
kvalitative og/eller kvantitative teknikker til dataindsamling,
dataanalyse og datatolkning,
- være i stand til at vurdere vidensproduktionens samlede
kvalitet, herunder data og resultaters reliabilitet og validitet og
processens etiske aspekter.
|
Prøve/delprøver |
Design af
undersøgelser og analyser:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Opgavebesvarelsen udarbejdes i selvvalgt
emne. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer og Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget tilbyder deltagerne en systematiseret og kvalificeret
tilgang til såvel produktion som vurdering af viden, med henblik på
løsning af konkrete problemstillinger i en erhvervsmæssig
organisatorisk kontekst. Faget udvikler deltagernes kritiske
tækning og analytiske evner, der vil gøre dem i stand til at
identificere forretningsmuligheder og samfundsudfordringer, ligesom
de studerende bliver i stand at identificere og formulere
løsningsforslag, der kan bevæge og forandre den organisatoriske
retning. Endelig skærper kurset deltagernes etiske blik, som et
integreret element af de analytiske kompetencer.
Indhold:
- Erhvervsøkonomisk problem-definition og udarbejdelse af
problemformulering
- Videnskabsteoretiske refleksioner
- Definition og operationalisering af de relevante begreber, der
indgår i problemformuleringen og dens undersøgelsesspørgsmål
- Valg af relevant undersøgelsesdesign samt vurdering af
kvaliteten af undersøgelsesdesignet
- Indsamling og analyse af kvantitative data (spørgeskema)
- Indsamling og analyse af kvalitative data, herunder planlægning
og udførelse af interviews, fokusgruppeinterviews og
observationsstudier
- Afklaring af forskningsetiske spørgsmål
- Analyse af indsamlede data og besvarelse af
problemformulering
- Kvalitetsvurdering og perspektivering af undersøgelsens
fund
- Kritisk refleksion over den gennemførte videnskabelsesproces
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Fortrinsvis holdundervisning med dialog, øvelser,
case-arbejde og gruppearbejde. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback i undervisningen fra
både undervisere og medstuderende i forbindelse med øvelser,
diskussion og studenteroplæg. De studerende arbejder i faste
grupper, som sikrer kontinuerlig peer-feedback på cases, opgaver og
øvelser undervejs. Herudover gives der undervejs feedback på tre
hjemmeopgaver om selvvalgt case, som bygger op til
eksamensopgaven. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning (forelæsninger, øvelser, cases mm.) |
34 timer |
Forberedelse til undervisning og eksamen |
100 timer |
|