English   Danish

2023/2024  DIP-D1FMV5026U  Strategisk Ledelseskommunikation

English Title
Strategic Management Communication

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (1. del)
Kursusansvarlig
  • Lars Thøger Christensen - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organisation
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 02-10-2023

Relevante links

Læringsmål
Ved kursets afslutning forventes den studerende at:
  • Kunne forklare og problematisere klassiske kommunikationsteoretiske begreber som afsender, budskab, modtager, tale, handling, etc. i såvel konventionelle medier som online.
  • Kunne anvende begreber som corporate branding, public relations og issues management til at analysere, hvorledes virksomheder proaktivt søger at håndtere voksende krav fra interessenter.
  • Kunne identificere og vurdere forskellige tilgange til krisehåndtering, herunder etablering og vedligeholdelse af relationer til medier.
  • Kunne analysere ledelse som kommunikativ praksis med fokus på især identitetsopbygning, organisationsforandring, forhandling og konfliktløsning.
  • Kunne vurdere konkrete kommunikationsstrategiske problemstillinger og løsninger i virksomheder og organisationer med afsæt fagets, begreber, modeller og teorier.
  • Være i stand til at forholde sig kritisk refleksivt til begrænsninger i fagets begreber, teorier og perspektiver.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Man skal ikke være leder for at kunne deltage.
Prøve/delprøver
Strategisk ledelseskommunikation:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 3 sider
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer og Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

 

Modulet har fokus på, hvorledes professionel kommunikation praktiseres i vor tids organisationer, der i stigende grad skal opfange og tilgodese krav fra et voksende antal interessenter. Modulet fremhæver både styrker og svagheder i gældende praksis inden for ledelseskommunikation, branding, krisehåndtering og online kommunikation.


Fagmodulet vil især fokusere på følgende emneområder:

  • Grundlæggende kommunikationsteori – og praksis
  • Branding
  • Digitalisering og sociale medier
  • Public relations og issues management
  • Krisekommunikation
  • Medierelationer
  • Ledelseskommunikation
  • Forhandling og relationer
  • Forskel mellem tale og handling

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset afvikles som fremmødeundervisning med visse online elementer.

Undervisningen gennemføres som dialogforelæsninger iblandet diverse øvelser og mini-cases, der opsamles med efterfølgende plenumdebat. Der lægges stor vægt på samspillet mellem nuanceret teoriforståelse og praktisk anvendelighed, der inkluderer de studerendes egne erfaringer.
Feedback i undervisningen
Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel feedback.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse til undervisning og eksamen 108 timer
Tilstedeværelse 30 timer
Eksamensaktiviteter 24 timer
Sidst opdateret den 02-10-2023