2023/2024 DIP-DFINO1035U Afgangsprojekt
English Title | |
Final Project |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår, Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-05-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have indgående viden om det
problemfelt, som afgangsprojektet behandler, og viden i bredere
dele end det behandlede problemfelt.
Den studerende skal være kvalificeret til at opstille en operationel problemstilling inden for studiets genstandsfelt. Den studerende skal være kvalificeret til at argumentere for udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det empiriske grundlag. Den studerende skal være kvalificeret til at vurdere anvendeligheden af afgangsprojektets resultater og konklusioner. Den studerende skal have kompetencer til at forholde sig kritisk over for udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det empiriske grundlag. Den studerende skal have kompetencer til at formidle og kommunikere afgangsprojektets problemstillinger og resultater på en forståelig måde. |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det er en forudsætning for tilmelding til afgangsprojektet, at den studerende har bestået, eller som minimum er tilmeldt eller har deltaget i, alle forudgående prøver. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med afgangsprojektet er, at den studerende på et problembaseret grundlag selvstændigt skal kunne kombinere uddannelsens teoretiske, praktiske og udviklingsorienterede elementer og formidle dette på et sikkert metodisk grundlag. Grundlaget for afgangsprojektet kan findes inden for uddannelsens fagområder. Den studerende vælger, formulerer og modner sit emne, hvor den studerende arbejder videre på de fra studiet tilegnede faglige teorier og metoder, og hvor den studerende på selvstændig vis behandler det valgte emne. Det er studielederen og den udpegede vejleder, der skal godkende det valgte emne. I vurderingen af afgangsprojektet indgår, udover beherskelse af fagets og hovedopgavens begreber, også de kommunikative og sproglige kompetencer. Den sproglige behandling og formuleringsevne indgår dermed i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter fagligt indhold tungest.
Det udarbejdede skriftlige afgangsprojekt afsluttes med en mundtlig prøve.
Afgangsprojektet udarbejdes over et emne inden for HD
Finansierings faglige område, overordnet set. I projektet
gennemføres en i forhold til det valgte finansielle emne relevant
teoretisk og empirisk dybtgående belysning af de foreliggende, ofte
komplekse problemstillinger og analyse heraf. Der forventes en
kvalificeret og selvstændig behandling af det valgte emne.
Afgangsprojektet forventes at levere et kvalificeret bidrag til
litteraturen omkring det pågældende emne.
Afgangsprojekter udarbejdet af 1 eller 2 studerende må max. være
på 80 normalsider ekskl. forside, litteraturliste og evt.
bilag. Opgavens sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275
anslag (inkl. mellemrum). Fx svarende til 35 linjer à 65 anslag.
Siderne skal have en margen på mindst 3 cm i top og bund og mindst
2 cm i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch.
Indholdsfortegnelse, tabeller, figurer, illustrationer og lign.
tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at
overskride det fastsatte maksimale sidetal. De 80 sider må altså
ikke overskrides under nogle omstændigheder – heller ikke pga.
indholdsfortegnelse, tabeller, figurer, illustrationer, halvtomme
sider og lign. i afgangsprojektets hovedtekst (dvs. uden bilag).
Den studerende udarbejder afgangsprojektet på egen hånd, men med adgang til rådgivning fra udpeget vejleder.
Der er afsat 8 vejledningstimer til afgangsprojektet. Dette gælder også for afgangsprojekter, der er udarbejdet af 2 studerende sammen. De 8 timer indbefatter, udover tid til vejledning, også vejleders gennemlæsning af materiale og anden mødeforberedelse. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende udarbejder selvstændigt sit afgangsprojekt og har det fulde ansvar for emnevalg og for resultat. Der er tale om en proces, hvor den studerende selv finder en vejleder fra vejlederkataloget (eller evt. blandt andre VIP/D-VIP ansat på CBS) og tilmelder sig med det valgte emne inden et angivet tidspunkt. Det valgte emne og vejleder skal formelt godkendes af studiekoordinator. Vejleder rådgiver den studerende omkring arbejdets tilrettelæggelse (problemløsningsprocessen) og om udformningen og udarbejdelsen af afgangsprojektet. Vejleder vil sammen med en ekstern censor senere bedømme opgaven og forestå den mundtlige prøve heri. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback i forbindelse med den løbende vejledning. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|