2023/2024 DIP-DHDVV1003U Mergers & Acquisitions and Valuation
English Title | |
Mergers & Acquisitions and Valuation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrationen for HDF: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-05-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have en viden om de centrale
teorier, begreber og metoder inden for fagets emneområder. Den
studerende skal have en viden og forståelse for teorier og modeller
til selvstændigt at kunne identificere problemstillinger og deres
afgrænsning, gennemføre analyser og beregninger ved selvstændig
udvælgelse og anvendelse af det teoretisk fundament for faget og
kunne vurdere og fortolke de fundne resultater.
De studerende skal selvstændigt kunne anvende fagets teorier, modeller og metoder på teoretiske problemstillinger i forhold til en konkret virksomhed og herunder gennemføre en værdiansættelse af virksomheden. De studerende skal opnå kompetencer til at gennemføre analyser og beregninger inden for fagets emneområder samt på en selvstændig måde vurdere og fortolke de fundne resultater samt uddrage et beslutningsgrundlag og en konklusion på basis af de gennemførte analyser og beregninger. Den studerende skal kunne formidle viden og analyser mv. inden for fagets område samt kunne deltage og bidrage ved løsning og drøftelse af konkrete opgaver inden for faget områder. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Det er en fordel at have forudgående kendskab til regnskabsanalyse og Corporate Finance svarende til HD2 Finansiering. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
I faget arbejdes med gruppestørrelse på 1-3 studerende.
Fagets centrale emneområder:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer.
• Fagets gennemføres med 40 timers undervisning på 3. semester. • Undervisningen foregår som overbliksforelæsninger, plenum diskussion med inddragelse af case og i mindre omfang øvelsesopgaver. • Virksomhedspræsentationer på CBS af den virksomhed som indgår i VærdiansættelsesRapporten. Underviser vælger virksomheden. Virksomheden anvendes af alle studerende. * Foredrag af person med kendskab til virksomheden, branchen eller fagligt relevant emne. • De studerende danner grupperne og udarbejder en værdiansættelse i form af en rapport vedr. den valgte virksomhed. • Rapporten indgår i et forhandlings- og rollespil mellem grupperne. De studerende deltager i "forhandlingsrunder" i sammenhæng med VærdiansætttelsesRapporten. Deltagelsen bedømmes ikke. • Rapporten afleveres efterfølgende som det skriftlige produkt ifm. den ordinære eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I undervisningen indgår en løbende "feedback". Feedback indeholder to elementer: 1) Status - hvordan går det? Status er en "respons" på den studerendes/gruppens/holdets aktivitet i undervisningen 2) Forbedring. Hvorledes kan den studerende/gruppen/holdet forbedre sin indsats. Feedback gives i relation til følgende aktiviteter: a) Undervisning. Dialogbaseret med løbende opklarende spørgsmål og drøftelse af de studerende svar b) Case virksomheden. De studerende (grupperne) får mundtlig tilbagemelding i forbindelse med udarbejdelse af Rapporten. Tilbagemelding kan vedrøre: Metode, afgrænsning, forståelse af aspekter i virksomhedens årsrapport, anvendelse af konkrete teorier og metoder. Feedback sker baseret på spørgsmål, beregninger og skriftligt udkast af dele af opgaven c) Forhandlingerne d) Den endelige Rapport |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsdage og tidspunkter:
OBS: der kan løbende ske skemaændringer, hvis behovet for dette opstår. |
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Titel: Financial Statement Analysis: Valuation - Credit Analysis - Performance Evaluation (2. udgave, 2020) - Chap. 1-11 Forfatter: Thomas Plenborg og Finn Kinserdal Forlag: Fagbokforlaget ISBN: 978-82-450-3424-0 |
Sidst opdateret den
08-05-2023