2023/2024 DIP-DHDVV8014U Bedre mødeledelse gennem facilitering og organisationsudvikling
English Title | |
Better meeting management through facilitation and organizational development |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrationen for HDO: hdo@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-06-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Viden
- Den studerende skal have en forståelse for videnskabelig mødeteori, facilitering samt grundlæggende konversationsanalyse på introduktionsniveau. - Den studerende skal have en forståelse for samspillet mellem mødeteori og andre organisatoriske fænomener som fx ledelse, magt og kultur. Færdigheder På baggrund af et mødeforløb i egen organisation skal den studerende være i stand til at: - Analysere de centrale og kritiske elementer i mødeforløbet - Redegøre for hvordan mødeledelse kan udvikles både af ledelsen og af den studerende selv (hvis disse ikke er den samme) - Forklare hvordan dette er værdiskabende for organisationens udvikling at arbejde med facilitering - Forholde sig kritisk til teori og modeller Kompetencer - Den studerende skal kunne udvælge og begrunde teori og metode til analyse af et møde - Den studerende skal kunne udvikle en ny form for mødeledelse |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formål Alle bruger meget tid på at holde og deltage i møder i organisationen. Man går fra det gode møde med energi og retning, mens det
dårlige møde er spild af tid i en travl arbejdsdag.
Indhold Faget vil beskæftige sig med følgende områder:
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er problemorienteret, sådan at den studerende gennem hele forløbet arbejder med at skulle anvende de teoretiske tilgange på virkelighedsnære problemer, dvs. hvordan teorien kan anvendes som inspiration til løsninger af konkrete problemer i en virksomhed. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende får feedback løbende, af såvel
medstuderende som af underviser.
|
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
HD(O) administrationen
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|