2023/2024 DIP-DHDVV8022U Effektfuld strategisk ledelse og styring
English Title | |
Effective strategic leadership and the roles of management accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 35 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrationen for HDO:
hdo@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 22-03-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Dette fag bygger videre på læringen fra forskellige HD-fag, hvor den studerende introduceres for teorier og modeller inden for strategi drøftes. En grundlæggende viden om strategi er en forudsætning for deltagelse på faget. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er, at du som studerende opnår en forståelse for, hvordan organisationer kan arbejde med strategiudvikling, strategiimplementering og dertilhørende økonomistyring. På faget arbejder vi således med at udvikle din forståelse af samspillet mellem strategisk ledelse og økonomistyring, og hvordan strategi kommer til udtryk på forskellige måder i organisatoriske sammenhænge. Du vil tilegne dig viden om en række teorier, redskaber og perspektiver inden for strategifeltet. Du vil også tilegne dig viden om, hvordan strategier kan implementeres.
På faget trænes du i at analysere den aktuelle forretnings- og strategiudvikling i din og andres organisationer. Vi tager teoretisk udgangspunkt i at forstå strategiske udfordringer og foreslå løsninger i henhold til et funktionelt, kulturelt, relationelt og fortolkende strategiperspektiv. I den forbindelse vil vi primært arbejde med strategi på mikroniveauet i organisationen, dvs. vi koncentrerer os om at forstå de enkelte interessenters – afdelingers, enkeltpersoners og sociale gruppers – strategipraksis.
Indledningsvist i fagforløbet tager vi konstruktivt og kritisk fat på det klassiske, funktionelle perspektiv på strategi. I mange virksomheder er strategiarbejdet kendetegnet ved top-down initierede strategiudviklingsprocesser hvortil der arbejdes med omverdensanalyser, mission-vision-erklæringer samt styringsredskaber som fx SMARTe mål, KPI'er, strategikort og balanced scorecards. Tilgangen har sine fordele og ulemper, hvilket vi analyserer og drøfter.
Dernæst ser vi på strategiprocesser i et mere kulturelt og relationelt orienteret strategiperspektiv. I disse mere humanistisk orienterede perspektiver tillægger vi relationer, subkulturer og lokale meningsdannelsesprocesser en større værdi og rolle i den strategiske udvikling. Endvidere analyserer vi betydningen af samtaler og diskurser i organisationer, og i særdeleshed den betydning som magt, fortællinger og faglig identitet kan have, når strategier og økonomiske kontrolsystemer skal forhandles på plads og implementeres. I den optik indtager aktører forskellige strategiske og organisatoriske positioner, og styringsredskaber såsom økonomistyring og regnskaber får en vigtig taktisk rolle i strategiarbejdet. Strategi og økonomistyring kan give anledning til alvorlige konfliktsituationer. Derfor kaster vi et blik på, hvor sådanne konflikter kan opstå og hvordan de kan håndteres.
Vi afslutter forløbet med at se nærmere på en række nyere strategitilgange og modeller til at organisere strategiprocesser på. Strategisk samskabelse, strategisk agilitet og anvendelse af kunstig Intelligens i strategiplanlægningen er tre aktuelle emner, som introduceres og diskuteres.
Undervejs i fagforløbet skal du gennemføre et miniprojekt i en selvvalgt værtsorganisation. Miniprojektet løses i projektgrupper af 2-5 studerende, og emnet og værtsorganisation udpeges selv af projektgruppen. Gennem projektsamarbejdet får du mulighed for konkret at afprøve de præsenterede strategiteorier og -metoder i praksis. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen organiseres som heldagsworkshops
fredage og lørdage med cirka en måneds mellemrum. Undervisningen er
baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de
anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af
illustrative cases, rollespil og simuleringer samt
præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra de
studerendes egne organisationer.
På workshoppene vil der være både fælles undervisningssessioner og mulighed for at deltage i parallelle sessioner med en faglig toning med hhv. organisationssociologiske og regnskabsmæssige undertemaer. Den enkelte studerende kan selv vælge, gerne i samråd med sin arbejdsgruppe, de sessioner og undertemaer, der deltages i. Der er afsat 9 undervisningsdage til faget. Dertil kommer 2 online vejledningssessioner. Miniprojektet organiseres som et action research-projekt. På kick-off seminaret introduceres de studerende til action research-arbejdsmetoder og krav til projektet. Desuden igangsættes en gruppedannelsesproces. Projektet løses i projektgrupper af 2-5 studerende. Det tilstræbes, at der etableres projektgrupper på tværs af HD-linjer, men det er ikke et krav. Mellem workshopperne arbejdes dels med miniprojektet, dels med udvalgte, frivillige hjemmeopgaver. Hjemmeopgaverne vedrører analyse af de workshop-aktuelle emner i egen organisation. Pensum består af udvalgte bøger og et artikelkompendium. Som supplerende læringsmateriale vil der være adgang til videooptagelser fra udvalgte dele af undervisningen. Desuden vil der være adgang til viden-quiz'er, hvor studerende kan teste deres forståelse af fagbegreber. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af faget arbejder de studerende med miniprojekter i grupper. Projektgrupperne får løbende feedback på deres projektplaner og -resultater samt i strukturerede klyngevejledningssessioner. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
HD(O) administrationen
Holdstørrelse:
|